Verkiezing Prins Carnaval Oilsjt wordt groots openluchtfeest met nieuw concept…

De carnavalisten hebben er lang op moeten wachten en kandidaat Prins Carnaval Yordi Ringoir nog het meest van allemaal. Maar op zaterdag 8 oktober is het eindelijk zover: de Verkiezing van Prins Carnaval 2023. Met een nieuw concept én een nieuwe locatie voor de verkiezingsshow, is het aftellen naar een nieuwe carnavalseditie officieel begonnen. Gratis openluchtfeest voor 5 000 carnavalisten De verkiezing van Prins Carnaval vindt voor het eerst in openlucht plaats, na de sloop van de Florahallen eerder dit jaar.

In de zoektocht naar een nieuwe locatie viel de keuze op de Grote Markt, omwille van de authenticiteit en de boost die het betekent voor de lokale horeca. De Grote Markt zal volledig worden ingericht met een professioneel podium en bijkomende grote schermen met live-streaming. 5 000 toeschouwers zullen de verkiezingsavond op het plein kunnen volgen. De toegang is voor het eerst gratis en ook een ticket is niet nodig. De markt wordt in een feestjasje gestopt, geheel in de lijn van de nieuwe carnavalshuisstijl.

Ook het programma van de verkiezingsavond werd grondig vernieuwd. De traditionele (en gevreesde) schriftelijke kennisproef vooraf wordt gebannen. In plaats daarvan krijgt kandidaat Yordi op het podium extra opdrachten voorgeschoteld. Daarnaast zullen figuren uit alle hoeken van de carnavalswereld het podium delen. Aansluitend wordt uittredend Prins Yvan in de bloemetjes gezet en geeft Yordi het beste van zichzelf tijdens zijn show. Iedereen is welkom vanaf 19.00 uur. De show zelf start om 20.00 uur.

Burgemeester Christoph D’Haese: “Na zeer constructieve dialoog met iedereen die nauw betrokken is, ligt het nieuwe concept voor Aalst Carnaval in een definitieve plooi. Als burgemeester ben ik bijzonder tevreden over de nieuwe carnavalsformule, met een verrassend programma op verkiezingsavond en een groot openluchtgebeuren op de markt. Carnaval 2023 focust zo opnieuw op de essentie: één groot volksfeest voor en door alle Aalstenaars.” Voor de catering wordt samengewerkt met de lokale horeca. Niet minder dan 17 horecazaken binnen de feestzone voorzien de aanwezigen van spijs en drank. Elke zaak krijgt de mogelijkheid om met buitentogen te werken, inclusief inkleding die de stad voorziet. Ook de prijzen en het gebruik van herbruikbare bekers werd voor de volledige feestzone afgestemd.

Alle horecazaken werken met dezelfde herbruikbare bekers die de stad aanbiedt. Per beker betaal je 1 euro waarborg. Deze krijg je terug wanneer je aan het einde van de avond je beker terugbrengt naar één van de horecazaken. Betalen doe je aan de toog zelf, je hoeft geen bonnetjes te kopen.

Net zoals met carnaval, gelden op 8 oktober binnen de feestzone een aantal extra maatregelen die gebundeld zijn in een politieverordening: – pompiervoertuigen (behalve de reguliere hulpverlening) zijn verboden in de feestzone, net als gemotoriseerde carnavalswagens, partybussen, karren en zelfgemaakte constructies, fietsen en bromfietsen; – drankblikjes en flessen worden niet toegelaten. Ook de horecazaken mogen op het openbaar domein geen dranken in glas schenken; – versterkte muziek is verboden buiten. Aan de toegangswegen naar de Grote Markt zal op deze zaken worden gecontroleerd. Het plein wordt afgesloten met blokken en barrières zodat grote karren en voertuigen het plein niet op kunnen. Wanneer de volkstoeloop te groot is, kan het plein worden afgesloten.

De stad pakt op 8 oktober voor het eerst ook uit met de nieuwe huisstijl die Bram De Baere voor Aalst Carnaval ontwierp. Voor de gelegenheid werden ook een aantal nieuwe carnavalsgadgets gecreëerd. De stickervellen, koffiemokken, pins (afzonderlijk of per set te koop) en een carnavalsvlag met de vrolijke carnavalsfiguren zijn te koop vanaf maandag 3 oktober, 09.00 uur, in het toeristisch info-kantoor op de Hopmarkt.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *