Vernieuwingswerken aan station in Denderleeuw zijn gestart…

De werken voor de vernieuwing van het station zijn van start gegaan en zullen vijf jaar in beslag nemen. Het station krijgt een totale make-over, met nadruk op de toegankelijkheid voor de reizigers. De vijf perrons worden verhoogd tot de standaardhoogte van 76 cm om het in- en uitstappen voor reizigers te vergemakkelijken. Daarnaast worden de perron uitgerust met nieuwe, lange luifels, zitbanken en schuilhuisjes. Ook beide onderdoorgangen krijgen een nieuwe bekleding en verlichting, alsook een concessieruimte. Het bestaande stationsgebouw krijgt nieuwe sanitaire voorzieningen. De onderdoorgangen zullen vanaf het Stationsplein bereikbaar zijn via een trappenpartij met geïntegreerde toegangshelling. Personen met beperkte mobiliteit kunnen de onderdoorgang ook bereiken via een lift die toegankelijk zal zijn vanuit de wachtzaal.

Het station van Denderleeuw ligt op lijn 50 tussen Gent en Brussel en vervult een sleutelrol in het voorstedelijke S-aanbod van de hoofdstad. De perrons worden overigens verschoven in de richting van Gent in functie van de vernieuwing van het wisselcomplex aan de kant Brussel. Voor de werken trekt NMBS een budget van 18 miljoen euro uit, Infrabel investeert 9 miljoen euro in Denderleeuw. NMBS werkt voor de verhoging van de perrons nauw samen met infrastructuurbeheerder Infrabel. Tegelijkertijd vernieuwt Infrabel het wisselcomplex ter hoogte van het station en wordt andere spoorinfrastructuur (inclusief bovenleiding en seininrichting) gemoderniseerd en vernieuwd.  Aangezien de werken gefaseerd zullen verlopen en perron per perron zal worden vernieuwd, zal de hinder voor de reizigers beperkt zijn.

Met de vernieuwing van het station wordt ook de hele stationsomgeving aangepakt. Dit jaar nog start het lokaal bestuur Denderleeuw met de aanleg van het stuk fietssnelweg F415 Burst – Denderleeuw  tussen de Kemelweg en Stationsplein en de  heraanleg van de Spoorweglaan als groene eenrichtingsstraat. In de wijk Leeuwbrug zullen ook verschillende straten vernieuwd worden.

Het Stationsplein zal eind 2022 – onmiddellijk nadat de werken aan perron 1 voltooid zijn – ingericht worden als een ontmoetingsruimte en volledig parkeer- en verkeersvrij worden. Groene eilandjes, voldoende zitelementen en ruimte voor terrasgelegenheid zullen bijdragen tot een bruisend stationsplein dat in de toekomst plaats zal bieden voor kleine evenementen. Daarnaast wordt er samen met NMBS en Infrabel bekeken hoe het stationsgebouw langs de buitenzijde kan opgefrist worden.

Op de site Paristyl komen een 60-tal extra parkeergelegenheden voor buurtbewoners en bezoekers aan de handels- en horecazaken. Ook de fietsers krijgen extra aandacht. Zo zullen de fietsenstallingen in samenspraak met NMBS vernieuwd worden. Tot slot blijven we verder inzetten op duurzame mobiliteit. Naast onze deelauto’s zal ook een deelfietsenproject weldra haar eigen plekje krijgen in de  vernieuwde stationsomgeving. De plannen voor al deze werken zullen binnenkort worden voorgesteld.

(Foto: NMBS)

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *