Lokaal Bestuur Geraardsbergen trekt deze beleidsperiode volop de kaart van de fiets. Het invoeren van fietsstraten en fietszones past in de visie van het fietsbeleidsplan. Vanaf 1 september 2022 worden in Nederboelare en Overboelare fietszones ingericht. Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van fietsstraten die met elkaar zijn verbonden. Vorig jaar werd ook het centrum van Geraardsbergen één grote fietszone met elf fietsstraten waar de fietser koning is. In Nederboelare worden drie straten ingericht als fietsstraat: Molendreef, Felicien Cauwelstraat en Reepstraat (vanaf Felicien Cauwelstraat tot Gentsestraat). Molendreef en Felicien Cauwelstraat maken deel uit van het functioneel fietsroutenetwerk tussen Geraardsbergen en Lierde. Naast de nieuwe fietszone in Nederboelare wijzigt ook de verkeerssituatie in Reepstraat – Gentsestraat. Eind 2021 werd tijdens een proefperiode de spoorwegdoorgang in de Reepstraat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
De proefperiode werd geëvalueerd door middel van een enquête. Op basis van de resultaten van deze enquête besliste de gemeenteraad om vanaf 1 september 2022 de verkeerssituatie in de Reepstraat als volgt te wijzigen: éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd vanaf de Gentsestraat: gemotoriseerd verkeer wordt enkel toegelaten komende vanaf de Gentsestraat richting Oudenaardsestraat; de verkeersgeleider op het kruispunt werd inmiddels aangepast en ingericht als rotonde.
In Overboelare worden Verbondenenstraat, Burgstraat, Kloosterstraat en Pol Antheunisstraat ingericht als fietsstraat. Deze fietszone vormt dan de verbinding tussen Goeferdinge, Overboelare (fietsstraat Burgstraat) en het centrum van Geraardsbergen via de functionele fietsverbinding langsheen de Dender. Op die manier wordt vanaf Molen-te-Veel, via Hogeweg, Verbondenenstraat, Burgstraat en de Pol Antheunisstraat een verbinding gecreëerd vanaf de deelgemeenten Zarlardinge, Goeferdinge, Overboelare en het centrum van Geraardsbergen. De zone sluit aan op het jaagpad langs de Dender.
“Met het inrichten van deze twee nieuwe fietszones willen we het fietsklimaat verbeteren op vlak van bereikbaarheid en veiligheid. We hopen zo ook kinderen te stimuleren om naar school te fietsen via een veilige route”, zegt schepen van Mobiliteit Fernand Van Trimpont. In een fietszone zijn auto’s welkom, maar ze mogen fietsers niet inhalen en er geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur. Een fietszone is herkenbaar door de rode markeringen en verkeersborden die de fietszone afbakenen. De markeringen worden ten laatste op dinsdag 30 augustus aangebracht in de twee nieuwe zones.
Vanaf 1 september 2022 gelden in de fietszone volgende regels: De maximumsnelheid is voor alle weggebruikers 30 km/uur; Gemotoriseerd verkeer mag fietsers, speed pedelecs en elektrische steps niet inhalen; In een éénrichtingsstraat gebruiken fietsers de volledige breedte van de rijbaan maar laten ruimte voor tegenliggers; In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan; Fietsers mogen auto’s links inhalen; Fietsers mogen stilstaande auto’s langs rechts voorbijrijden.