Nieuw circulatieplan in Aalst gaat op 16 augustus in voege…

Aalst wil een bereikbare stad zijn waar iedereen welkom is. Of je nu te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met de auto komt. Op 16 augustus 2021 voert de stad een nieuw circulatieplan in. In de aprileditie van stadsmagazine CHIPKA staat een uitgebreid dossier over het nieuwe circulatieplan. De bedoeling is: – Het centrum vlot bereikbaar maken, zowel voor auto’s, fietsers als voor openbaar vervoer. – De binnenstad aangenamer maken om te wonen, te werken, te leven en te ontspannen. – Het verkeer veiliger maken.

Om deze doelstellingen te behalen zal het verkeer in de binnenstad geleid worden afhankelijk van de manier waarop je je in en/of naar de stad wil begeven. Aangezien 16 augustus met rasse schreden nadert, laten we jullie al even zien op welke manier de hoofdcirculatie in en naar de stad zal verlopen, op welke manier we de zwakke weggebruiker veiliger in onze stad kunnen laten voortbewegen, en welke randmaatregelen er op dit moment al genomen zijn om dit alles in goede banen te leiden. Belangrijke kanttekening : dit plan is nog niet volledig. In de loop van de komende weken/maanden volgen er nog een aantal beslissingen die dit plan zullen aanvullen. We komen daarom op geregelde tijdstippen terug met het plan dat zo stilaan verder zal groeien. Op die manier kunnen we jullie meenemen in het groeiproces van het circulatieplan.

Eén van de sleutels naar een vlotte mobiliteit is een betere geleiding van de verkeersstromen in de binnenstad. Daarvoor is er een nieuw circulatieplan nodig. Na uitvoerig studiewerk en overleg met tal van stakeholders werd het nieuwe circulatieplan goedgekeurd op de gemeenteraad van oktober 2020. Op 16 augustus 2021 wordt het ingevoerd. Stad Aalst wil haar inwoners tijdig en grondig informeren over wat er verandert en publiceert daarom een dossier van 10 pagina’s in stadsmagazine CHIPKA dat vanaf vrijdag 26 maart 2021 in de bussen van de Aalstenaars valt.

Jean Jacques De Gucht: “Bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid zijn de drie kernbegrippen in onze mobiliteitsaanpak. Dit plan heeft als doel om eenieder die in onze stad wil vertoeven om te bezoeken, te shoppen, te wonen, te werken, te genieten,… op een goeie manier welkom te heten. De automobilist zal gemakkelijk zijn weg vinden naar parkeergelegenheden hetzij ondergronds voor een langer verblijf hetzij bovengronds voor een korte tijd. Het opdrijven van het aantal shop & goplaatsen en het gratis half uurtje “on street”-parkeren zal ervoor zorgen dat er een betere doorstroming is en onze handelszaken zeer goed bereikbaar blijven voor een korte boodschap. Het openbaar vervoer zal gefaciliteerd worden. De fietser, voetganger, stepper zal zich op een comfortabele en veilige manier kunnen bewegen in onze stad. De bewoner van onze stad zal kunnen genieten van een beleefbaar openbaar domein met een sterke vergroening en aangename rust- en speelplekken.”

Burgemeester Christoph D’Haese: “Ik kan iedereen meteen geruststellen. We sluiten niemand uit met dit nieuwe circulatieplan. Als centrumstad willen we zo bereikbaar mogelijk zijn, zowel voor de bewoners als voor de bezoekers van onze charmante stad. In tegenstelling tot andere steden willen we het gebruik van de auto niet stigmatiseren. Automobilisten blijven dus zeker welkom, naast fietsers, voetgangers en gebruikers van het openbaar vervoer. Tegelijk willen we er ook voor zorgen dat het verkeer in onze binnenstad veiliger en leefbaarder wordt. Met een hele reeks ingrepen zorgen we daarvoor. ‘Bereikbaar, leefbaar en veilig’ is onze nieuwe mantra op het vlak van mobiliteit. ”

De binnenstad blijft bereikbaar voor alle verkeer. Wie de binnenstad als bestemming heeft, moet daar vlot geraken en wordt naar de dichtstbijzijnde grote parking geleid. Doorgaand autoverkeer wordt geleid langs de ring waarbij de automobilist de juiste invalsweg naar de gewenste bestemming kan kiezen. Dat is het belangrijkste uitgangspunt van het nieuwe circulatieplan. Door meer éénrichtingsverkeer in te voeren in het centrum worden de verkeersstromen beter geleid.

In meerdere straten waar éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd, zullen bussen in de andere rijrichting mogen rijden, op een aparte busstrook. Daardoor zullen de bussen sneller op hun bestemming geraken in het stadscentrum.

Vanuit elke wijk komt een fietsvriendelijke toegangsweg naar het stadshart. Deze ligt in het verlengde van de fietsroutes die de omliggende wijken en deelgemeenten met Aalst verbinden. Deze routes krijgen de naam ‘fietslijn’, zoals een tramlijn of een metrolijn. Een fietslijn is een aanéénsluiting van fietsstraten. Fietsers hebben er op de meeste plaatsen voorrang, ook op kruispunten.

Aalst wil bereikbaar blijven, maar tegelijk willen we ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid verhogen in de binnenstad. Daarom voert de stad samen met het circulatieplan ook een snelheidsbegrenzing in. Vanaf 16 augustus 2021 wordt heel het gebied binnen de Aalsterse ring R41 zone 30. Gemotoriseerd en fietsers mogen er maximum 30 km per uur rijden. De nieuwe regel heeft het voordeel van de duidelijkheid. We maken komaf met het kluwen van verschillende snelheidsregimes. Alle straten gelegen binnen de R41 en N9 worden zone 30.

Bedoeling is om minder ongewenst verkeer door de woonwijken te laten rijden. Zo verhogen we niet alleen de veiligheid maar ook de woonkwaliteit. Door de hoofdcirculatie aan te passen zal het verkeer andere wegen zoeken in de wijken. De gemeenteraad beslist daarom binnenkort over een aantal bijkomende ingrepen om sluipverkeer tegen te gaan staan. Die zullen ook op 16 augustus 2021 worden ingevoerd.

Om de effecten van het nieuwe circulatieplan in kaart te brengen, schakelt de Aalst de hulp in van de Aalstenaars. Die kunnen verkeerstellingen doen door een Telraam te installeren aan het raam van hun woning. Die toestellen meten van mei tot eind oktober 2021: – het aantal auto’s, fietsers en de doorstroming op de belangrijkste circulatie-assen – het aantal auto’s en fietsers op de fietslijnen – het aantal auto’s en fietsers in de wijken Jean-Jacques De Gucht, schepen van Mobiliteit: ““We vragen aan Aalstenaars die binnen de zone van het circulatieplan wonen om te checken of ze in een straat wonen waar we verkeerstellingen willen doen. Als dat zo is, stel je dan kandidaat om een Telraam te plaatsen. Het helpt ons om in kaart te brengen wat de impact is van de nieuwe verkeersmaatregelen. De cijfers laten toe om na de meetcampagne het nieuwe circulatieplan te evalueren en bij te sturen waar nodig.”

Vanaf november 2021 gaat de stad in dialoog met de wijken. Op basis van de meetresultaten van Telraam en de ervaringen van bewoners kunnen we nagaan of er nog extra ingrepen nodig zijn om de leefbaarheid en de veiligheid te verbeteren in de wijken.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Nieuw circulatieplan in Aalst gaat op 16 augustus in voege…

  1. Martens Jean-Pierre schreef:

    Geachte,
    Graag zou ik vernemen in welke rijrichting de steenstraat en de Verastenstraat als éénrichtingverkeer zal ingevoerd worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *