Adviesraad KMO & Industrie tevreden ‘uitstel tonnageverbod’…

Gisterenavond stelde het CBS tijdens de Aalsterse gemeenteraad de invoering van de tonnagebeperking uit naar 1 september 2020. De adviesraad, waarin onder andere de Aalsterse bedrijventerreinenverenigingen en Unizo vertegenwoordigd zijn, is nauw betrokken bij de uitwerking van de invoering van de beperking. Voorzitter Freek Van Neck: “We hebben uiteraard begrip voor de omstandigheden die geleid hebben tot het invoeren van deze maatregel, namelijk het spijtig ongeval op 11 december 2019, waarbij een kind op de Tereos-site om het leven kwam. Ook voor de ondernemers is de veiligheid van onze schoolgaande jeugd en van andere zwakke weggebruikers van primordiaal belang.”

“Toch vindt de adviesraad dat de maatregel niet hals over kop mag worden ingevoerd en daarom schaart zij zich achter het uitstel. De raad zou liever hebben dat er een bredere visie zou ontwikkeld worden en dat de maatregel zou gekaderd worden in een volledige aanpak van de verkeersveiligheid in een globaal verkeersveiligheidsplan dat kan ingevoerd worden bijvoorbeeld samen met de invoering van een circulatieplan.” vervolgt Freek Van Neck. Het vooraf verzamelen van objectieve data, zoals vrachtwagens – en fietsstromen, het inventariseren van de zwarte punten in Aalst, het onderzoeken van de impact op de bedrijven binnen de zone waar de tonnagebeperking geldt, het voorzien van voldoende randparkings om de vrachtwagens op te vangen, het in kaart brengen van de fietsstromen via schoolroutekaarten, zijn allemaal zaken die door het uitstel beter in kaart kunnen worden gebracht. Er mogen immers geen bijkomende problemen gecreëerd worden in plaats van problemen op te lossen.”

“Positief is wel dat het besluit nu al rekening houdt met een aantal van onze verzuchtingen: zo geldt de tonnagebeperking niet voor gevaarlijk transport en voor betonleveringen. Bovendien zou de beperking verminderd worden naar 7,5 ton in plaats van 3,5 ton, zoals aanvankelijk voorzien. Ook positief is dat de adviesraad KMO en Industrie verder zal betrokken worden bij de verdere uitrol van het reglement en dat zal broodnodig zijn. Zo zullen het voorzien van voldoende randparkings voor de vrachtwagens, een slimme signalisatie, een sensibiliseringscampagne en de handhaving van het besluit belangrijk zijn om de maatregel, die bij voorkeur kan ingekapseld worden in een breder verkeersveiligheidsplan, te doen slagen.” besluit Freek Van Neck

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *