Aalst Carnaval heeft voortaan een eigen logo en huisstijl…

Aalst Carnaval heeft voortaan een logo en een eigen huisstijl. Het ontwerp van Bram De Baere (foto) werd vanavond voorgesteld en gelanceerd. Het officiële logo en beeld van Aalst Carnaval zijn multi-inzetbaar. Een aantal iconische en vrolijke figuren vormen samen een stoet onder de titel: “een parade van traditie en erfgoed”. De komende jaren zullen de vrolijke figuurtjes van ontwerper Bram De Baere opduiken in alle officiële communicatie over ons grootste volksfeest. Erfgoed en traditie vormen de insteek. Een trommelaar, gevolgd door een feestelijke parade met herkenbare en iconische figuren uit onze carnavalsstoet. Samen vormen ze het nieuwe logo van Aalst Carnaval. In opdracht van de stad ontwierp Bram De Baere een beeld dat in de algemene communicatie over Aalst Carnaval zal worden gebruikt en dat het tijdelijke karakter van één enkele carnavalseditie overstijgt. Een beeld waarmee we Aalst Carnaval professioneel kunnen aanprijzen en dat op verschillende dragers kan worden toegepast. Het logo kan in zijn geheel gebruikt worden, maar elk figuurtje apart kan ook.

Bram De Baere is een gekende naam in de carnavalswereld. Als telg van een Aalsterse familie, groeide hij op in Herent, vlakbij Leuven. Daar werkt hij vandaag als cartoonist en grafisch ontwerper voor verschillende merken. Ondanks de fysieke afstand, heeft ook ons Carnaval zijn hart gestolen. Reeds vier keer ontwierp hij de carnavalsaffiche en regelmatig tekent hij ontwerpen voor praalwagens, isomo-koppen en kostuums. Een man die van alle markten thuis is dus en de geknipte persoon om Aalst Carnaval een huisstijl te bezorgen.

“Een bonte parade van erfgoed en traditie,” zo heet zijn ontwerp. “In deze snel veranderende wereld kan deze huisstijl dienen om Aalst Carnaval mee uit te leggen”, aldus Bram. “De afgelopen twee edities bleek dat dat nodig was. De tijd dat Aalstenaars hun Carnaval vierden zonder verdere bemoeienissen, is mede door sociale media verleden tijd. De hele wereld kijkt nu mee. Plots zijn we op een punt gekomen dat we de context, onze spot en satire, steeds vaker moet gaan uitleggen. Daarom zit in het logo ons erfgoed verhaal vervat. Tegelijk kun je beeld ook zien als het programma van de carnavalsdagen: van de verkiezing Prins Carnaval en de winterfoor tot de dans van de Gilles en de herdenking van de overleden carnavalisten.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *