Walstraat in de buurt van Amylum wordt een fietsstraat…

Walstraat aan Amylum in Aalst Persregio DenderDe doorsteek vanaf de Leirekensroute richting Sint-Annabrug via de konker en de Walstraat in Aalst wordt vanaf september veiliger voor de fietser. Dit past binnen de uitrol van het nieuwe fietsbeleidsplan dat voorziet in een systematische aanpak van onveilige kruispunten. Dagelijks willen er honderden fietsers via de Zwembadlaan doorrijden naar het centrum van Aalst. Een groot deel van hen rijdt richting Sint-Annabrug via de Walstraat maar ondervindt daarbij een onveilige conflictsituatie met gemotoriseerd verkeer ter hoogte van het kruispunt met de Frits De Wolfkaai. De Stad heeft beslist om een aantal ingrepen door te voeren om de verkeersveiligheid van fietsers aanzienlijk te verhogen. Zo wordt de onderdoorgang onder de spoorweg tussen Hoge Vesten en Treinstraat geknipt voor gemotoriseerd verkeer. De Hoge Vesten wordt daardoor een doodlopende straat waar dubbel richtingsverkeer wordt ingevoerd. De Walstraat krijgt het statuut van fietsstraat. “Om ervoor te zorgen dat de fietser het ook echt als zijn straat ervaart, halen we het gemotoriseerd verkeer eruit. Enkel fietsers en voetgangers zullen de straat nog kunnen inrijden. Parkeren zal er ook niet meer mogelijk zijn, waardoor er letterlijk en figuurlijk meer ruimte komt voor de fietser. En dat in beide richtingen”, aldus een tevreden schepen van mobiliteit Dylan Casaer (lijstA).

De oversteek van de Walstraat naar de Frits De Wolfkaai wordt extra gefaciliteerd en geaccentueerd. “Er komt een verhoogde plateau zodat de fietser er ook veilig én in voorrang kan oversteken. De plateau krijgt een opvallende rode kleur om de overgang te accentueren”, zo zegt schepen van Openbare Werken Ann Van De Steen (lijstA). “Door deze maatregel verhogen we niet alleen de veiligheid van de fietsers die van de Faluintjes komt, maar algemeen wordt de omgeving van de carnavalshallen een pak rustiger en dus ook veiliger. Door de knip ter hoogte van de konker zullen er geen grote verkeersstromen meer rijden”, zo besluit Casaer.

Alle aanpassingen gebeuren binnen een proefopstelling en worden na zes maand geëvalueerd door de Stad. De buurtbewoners zullen tijdig en persoonlijk op de hoogte worden gebracht van de exacte plannen.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *