Unizo Aalst vraagt rekening te houden met handelaars…

“Ondernemers willen een veilige stad maar ook een bereikbare stad,” klinkt het bij UNIZO Aalst, als reactie op het mobiliteitsplan dat deze avond wordt voorgesteld. “Het is daarom heel belangrijk dat er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt. Betrek de ondernemers bij het plan, zorg voor goede signalisatie en communicatie, zowel voor klanten als voor leveranciers. En durf aan het plan te sleutelen, wanneer blijkt dat sommige zaken niet goed werken.” Een mobiliteitsplan kan de veiligheid én beleving in de stad zeker verhogen. Daar twijfelt UNIZO Aalst niet aan. Maar een plan van dergelijke omvang moet goed gekaderd worden. Historische fouten van andere steden waarbij er niet werd geluisterd naar ondernemers en inwoners, mogen niet opnieuw gemaakt worden. Communicatie, signalisatie en evaluatie. Dat zijn de drie kernwoorden die het Aalsterse bestuur zeker in het achterhoofd moet houden.

UNIZO Aalst dringt aan op tijdige én duidelijke communicatie naar ondernemers, leveranciers én klanten. Naast eenduidige signalisatie moeten ook kant- en klare hulpmiddelen zoals kaartjes en rijplannen ervoor zorgen dat iedereen zijn weg vindt, zonder al te veel frustratie en tijdverlies. Daarnaast is het ook belangrijk om de voordelen van het mobiliteitsplan in de verf te zetten, zodat bezoekers niet afgeschrikt worden om de stad in te rijden.

Als blijkt dat sommige punten niet werken of er onnodige chaos ontstaat op bepaalde plaatsen in de stad, dan moet er absoluut bijgestuurd worden. UNIZO vraagt ook om de datum en de manier van evalueren meteen vast te leggen. Zo kan er binnen een voorzienbare tijd bekeken worden wat werkt en wat niet, en kan er bijgestuurd worden. Na een week zullen de evidente fouten duidelijk worden, na 3 maanden tekenen zich tendensen af en na 6 maand kan er een beeld gevormd worden van de nieuwe situatie.

Verder benadrukt UNIZO Aalst het belang van aantrekkelijke alternatieven voor de wagen. Het mobiliteitsplan moet deel uitmaken van een bredere mobiliteitsvisie. Maar ook de samenwerking met GPS-fabrikanten en kaartproducenten is van groot belang.

Ondernemers hebben het momenteel niet gemakkelijk. Deze verandering is alweer een horde voor de Aalsterse bedrijven die genomen moet worden. UNIZO vraagt hier dan ook voldoende aandacht voor. Een empathische houding, goede begeleiding en een pragmatische aanpak kunnen in deze situatie het verschil maken.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Economie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *