Oude dieseltreinen worden op aandringen van VB vervangen en werken aan station in Denderleeuw worden goed opgevolgd…

Het Vlaams Belang is tevreden met het voornemen van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om een alternatief te zoeken voor de resterende dieseltreinen die op dit moment nog altijd rondrijden in Vlaanderen. “Dat deze vervuilende treinstellen eindelijk vervangen zullen worden, is te danken aan het Vlaams Belang”, zegt Kamerlid Pieter De Spiegeleer, die de minister hier meermaals over ondervroeg. “Het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk heeft zelfs Gilkinet ingezien dat er iets moet gebeuren en dat de aanleg van elektrische bovenleidingen onrealistisch en veel te duur is,” zegt De Spiegeleer.

In België zijn er nog vijf spoorlijnen waar geen elektrische bovenleiding beschikbaar is. Transport is daarop enkel mogelijk met vervuilende dieseltreinen. Ongeveer 4 procent van het netwerk van spoorwegbeheerder Infrabel is niet geëlektrificeerd en 5 procent van het reizigersaanbod van de NMBS loopt nog via die dieseltreinen. “België is daarin de absolute koploper”, aldus De Spiegeleer. “Niet enkel in Europa maar in de wereld.”

Vier van de vijf niet-geëlektrificeerde spoorlijnen liggen in de provincie Oost-Vlaanderen. “Zo is het station van Gent Sint-Pieters, ook bekend als de eeuwigdurende NMBS-bouwwerf, het knooppunt van drie van die vier diesellijnen voor reizigersverkeer in Vlaanderen”, merkt De Spiegeleer op. “Maar in het groen-linkse Gent, waar men er steeds als de kippen bij is om automobilisten te pesten en dieselwagens uit het centrum te weren, had men tot vandaag geen problemen met lawaaierige dieseltreinen. Dat uitgerekend daar elk vermanend groen vingertje ontbrak, is wel heel hypocriet.”

Het Vlaams Belang diende daarom eerder al een voorstel van resolutie in tot het implementeren van treinen op waterstof voor de laatste niet-geëlektrificeerde lijnen. “In zijn antwoord op mijn mondelinge vraag in de commissie Mobiliteit had Gilkinet het niet over waterstof, maar over batterijtreinen zonder bovenleiding als alternatief”, besluit De Spiegeleer. “Wat het precies zal worden, zal de toekomst uitwijzen. Maar vandaag stellen we alvast met tevredenheid vast dat oppositie loont en dat de geesten eindelijk rijp zijn om komaf te maken met de sterk vervuilende diesellijnen.”

Er werd ook gepolst naar een stand van zaken omtrent de werken aan het station in Denderleeuw. “Federaal minister Georges Gilkinet (ECOLO) verzekerde dat perron 1 nog dit jaar wordt in gebruik genomen”, zegt Pieter De Spiegeleer. “Ook het sanitaire blok en de inrichting van de nieuwe concessieruimte moet in de eerste helft van dit jaar nog volledig afgewerkt zijn. “In de daarop volgende periode tot 2026 is het de bedoeling om één perron per kalenderjaar af te werken,” zegt De Spiegeleer. In het goedgekeurde investeringsplan is een budget van 18,2 miljoen voorzien bij de NMBS, en 9,7 miljoen bij Infrabel voor de periode 2023-2032.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *