Oost-Vlaams tragewegenbeleid schakelt versnelling hoger…

Meer dan ooit ontdekten mensen de laatste weken het plezier van wandelen en fietsen langs trage wegen. De verdere uitbouw van deze trage wegen is één van de speerpunten van het Oost-Vlaamse bestuursakkoord. In de meerjarenplanning werden aanzienlijk meer middelen uitgetrokken voor trage wegen. De Provincie geeft 181 000 EUR per jaar als ondersteuning aan haar partnersorganisaties de Regionale Landschappen en Trage Wegen vzw voor het uitvoeren van haar tragewegenbeleid. Daarnaast is het jaarlijks budget voor subsidies aan gemeenten voor de realisatie van tragewegenverbindingen, de opmaak en plaatsing van naambordjes en de opmaak van tragewegenkaarten verhoogd van 100 000 naar 150 000 euro per jaar. Gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Klimaat, Natuur en Mobiliteit ging vandaag op het terrein kijken in Ninove en liet zich hierbij leiden door enkele fervente gebruikers van trage wegen die de situatie ter plaatse goed kennen.

Ninove maakte al tragewegenplannen op voor alle deelgemeenten en is nu met financiële ondersteuning van de Provincie volop bezig met de herinrichting van een aantal trage wegen. Trage wegen, de gangbare term voor het uitgebreide netwerk van smalle, autoloze, al dan niet verharde en vaak eeuwenoude paden, slingerend door de velden of geprangd tussen woonpercelen, vormen vaak het snelste, veiligste en dikwijls ook mooiste traject om zich binnen de gemeente te voet of met de fiets te verplaatsen.

In de afgelopen maanden werd niet alleen het functionele maar ook het recreatieve aspect van trage wegen  aangetoond. Door de maatregelen om het coronavirus onder controle te houden, waren wandelen en fietsen vlakbij huis zo goed als de enige mogelijkheden om in gezinsverband wat te ontspannen in de buitenlucht. Ook tijdens en na de corona-exit zullen de trage wegen een zeer belangrijke rol opnemen op het vlak van mobiliteit. “Het is prachtig om te zien hoe mensen die dit anders nauwelijks of nooit doen, nu op ontdekking gaan in  de eigen buurt, vaak langs trage wegen. Er is immers niks zo goed voor onze fysieke en mentale weerbaarheid dan wat lichaamsbeweging in de buitenlucht.”

Bijna alle Oost-Vlaamse gemeenten beschikken ondertussen over een tragewegenplan, dat alle trage wegen in kaart brengt en een visie en plan van aanpak voor de toekomst bevat. “Tot augustus 2020 kunnen de gemeenten een aanvraag indienen tot ondersteuning door de Provincie voor de opmaak van tragewegenplannen,” zegt gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Klimaat, Natuur en Mobiliteit .

Gemeenten worden ook zoveel mogelijk gestimuleerd om in te stappen in het Wegspottersproject, de kers op de taart van het gemeentelijke tragewegenbeleid. Geëngageerde buurtbewoners staan er mee voor in dat wegen optimaal bruikbaar zijn, dat knelpunten snel gesignaleerd worden, en dat kleine en grote euvels snel opgelost raken. Er zijn nu al Wegspotters actief in 10 gemeenten, en daar komt binnenkort ook Ninove bij.

De kern van het provinciale beleid voor de komende jaren is het ondersteunen van concrete realisaties op het terrein, in het bijzonder de heropening en het herstel van bestaande oude wegen en de aanleg van nieuwe verbindingen. De Provincie werkt voor de uitvoering van haar tragewegenbeleid nauw samen met de Regionale Landschappen en Trage Wegen vzw.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *