Ook in onze Denderregio extra aanbod bij De Lijn…

De Lijn stelplaats Meerbeke Persregio DenderDe Lijn wordt sinds het begin van deze regeerperiode intern hervormd zodat het bedrijf in 2020 de vergelijking met de privésector kan doorstaan. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil nu vooral inzetten op de verbetering van de dienstverlening. Het aanbod op de drukste verbindingen in de Vlaamse Rand, regio Gent en provincie Antwerpen werd al uitgebreid sinds september: vanaf begin 2019 komt er ook extra aanbod in andere regio’s, van Limburg tot de Westhoek. Dit zal ook het geval zijn voor de verbinding tussen Ninove en Brussel. Weyts: “Er gaat minder belastinggeld naar De Lijn, maar de belastingbetaler krijgt er een betere dienstverlening met meer aanbod voor terug”.

Deze Vlaamse Regering kroont zich ook tot de grootste investeerder aller tijden in nieuwe bussen en trams. Deze regeerperiode bestelt Vlaanderen 860 nieuwe bussen, 110 nieuwe trams en 14 trambussen. En ook het huiswerk voor de volgende jaren is al klaar. In 2019 en 2020 bestelt Vlaanderen nog 277 hybride bussen, die op termijn vol elektrisch zullen rijden. Vanaf 2020 volgen er nog eens 925 vol elektrische bussen, wat het totaal brengt op 1.202 nieuwe groene bussen tegen 2024. Dankzij de historisch hoge investeringen kan De Lijn de dienstverlening verbeteren en het aanbod uitbreiden op de drukste verbindingen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakte eind augustus al 1,5 miljoen euro vrij waarmee het aanbod vanaf september verhoogd werd in de Vlaamse Rand, provincie Antwerpen en regio Gent. Nu volgt er 7,5 miljoen euro om dat extra aanbod te bestendigen en om vanaf begin 2019 ook in de rest van Vlaanderen extra aanbod te voorzien. Het geld wordt heel gericht geïnvesteerd in de drukste lijnen op de drukste momenten of waar er een specifieke nood is. “Vroeger was er een blinde aanbodpolitiek, nu volgen we de vraag”, zegt Weyts. “Dit geld gaat heel gericht naar de lijnen waar de nood het hoogst is”.

Het extra aanbod wordt op verschillende manieren gerealiseerd. Er worden extra bussen ingezet op bestaande verbindingen. Zo komt er bijvoorbeeld versterking voor de verbinding tussen Station Leuven en Haasrode, die druk gebruikt wordt door studenten. Er wordt vaak gefocust op de ochtend- en avondspits, maar waar nodig wordt de frequentie over de hele dag verhoogd, zoals bijvoorbeeld op de Limburgse lijn Lanaken-Maastricht. Er worden compleet nieuwe lijn opgezet, zoals de nieuwe districtsbus in het Antwerpse district Merksem, die de dichtbebouwde wijk rond de Nieuwdreef een reguliere buslijn geeft met een bus per halfuur.

“Het aanbod van De Lijn is tussen 2014 en 2017 al gestegen met +3,7% en we blijven investeren in extra aanbod”, zegt Weyts. “Met meer bussen en meer plaats op de bus willen we meer Vlamingen verleiden om de auto wat vaker te laten staan en te kiezen voor openbaar vervoer”.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *