Voor elektrische fietsen waarvan de ondersteuning niet uitvalt bij 25 km/u, maar bij 45km/u (de zgn. “speed pedelecs” of “snelle elektrische fietsen”), gelden vanaf vanaf 1 oktober
2016 nieuwe en duidelijkere regels. De snelle elektrische fietsen staan in het verkeersreglement (“de wegcode”) gecatalogeerd als “bromfiets”. Dit is zo bepaald in de Europese regelgeving. Omdat een snelle elektrische fiets toch meer heeft van een fiets dan een bromfiets, heeft men in België een nieuwe categorie van bromfietsen in het leven geroepen, de “bromfiets klasse P” (voor “speed Pedelec”). Het gaat hier over fietsen die door de nieuwe regelgeving betrokken zijn met een maximaal vermogen van 4Kw, een ondersteuning tot maximaal 45 km/u, en waarbij de motor enkel werkt als je zelf trapt. In de volksmond noemen deze fietsen “speed pedelecs” of “snelle elektrische fietsen”. De gewone elektrische fietsen waarvan de trapondersteuning stilvalt boven 25km/u vallen niet onder deze nieuwe regels.
De nieuwe verplichtingen zijn een nummerplaat. Het is verplicht om de fiets in te schrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), net als auto’s. De elektrische fietsen zullen dan ook een kleine nummerplaat krijgen van ongeveer 10 op 12 cm. De FOD mobiliteit voorziet een overgangsperiode tot 31 december om zich in regel te stellen. Je moet ook een fietshelm dragen. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering). En je moet een geldig rijbewijs hebben, zowel een rijbewijs voor een bromfiets als voor een ander voertuig is geldig.
Meer info: http://www.fietsersbond.be/de-nieuwe-wetgeving-rond-de-snelle-elektrische-fiets-een-notendop.