Leerlingen en leerkrachten naar de klas met high five…

Over heel Vlaanderen stuurt Vooruit deze week leerlingen en leerkrachten met een high five naar de klas. Ook in Aalst wachtte een Vooruit delegatie de leerlingen van het Atheneum op aan de schoolpoorten met grote kartonnen handen. “Een high five. Niet alleen omdat ze het verdienen, maar omdat we hen ook willen meegeven dat we met Vooruit 5 prioriteiten hebben om van ons onderwijs het beste onderwijs te maken voor leerlingen en leerkrachten”, zegt gemeenteraadslid Sam Van de Putte. “In Vlaanderen hebben we geen olie of geen gas. Wij zijn een kenniseconomie. Onze handen en ons hoofd zijn onze rijkdommen. Vlaanderen stond internationaal bekend voor haar uitstekende onderwijs. Nu zien we dat we, ondanks de fantastische inspanningen van onze leerkrachten, jaar na jaar achteruit in de verschillende lijstjes. Vlaanderen moet dringend opnieuw investeren in onze kinderen en jongeren. En daarvoor schuiven wij 5 prioriteiten naar voor”, vult gemeenteraadslid Cathy Grysolle aan.

Naast de prioriteitenlijst wil Vooruit Aalst dat de stad de samenwerking met de vzw SOS Schulden Op School heropstart en opnieuw financiert. “Deze vzw heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van scholen op basis van gesprekken met ouders, leerkrachten en directies. We moeten hun ervaring inzetten om de schoolfacturen betaalbaar te houden voor iedereen” vinden Grysolle en Van de Putte.

1.  Een gezonde maaltijd op school voor elk kind. 150.000 kinderen gaan elke dag met een lege brooddoos naar school. In onze eigen stad gaat het, op basis van een rondvraag van de vzw SOS Schulden Op Schools, over 250 à 350 leerlingen die geregeld met een lege brooddoos naar school gaan. Hoe kan je je concentreren als je honger hebt? Bied daarom elke leerling gezonde voeding aan op school.

2.  Een maximumfactuur. Naar school gaan moet voor iedereen betaalbaar zijn. Geen enkele factuur mag in de weg staan van het ontwikkelen van talenten. Vandaag zijn er zelfs leerlingen die zelf moeten gaan bijklussen om mee te kunnen op schoolreis. Dat is toch onaanvaardbaar. Er mogen geen dure of goedkope scholen bestaan. Je studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders. Daarom spreken we met alle middelbare scholen een maximumbedrag af voor schoolkosten. Zodat alle kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen.

3.  Van leerling tot wereldburger. Maak godsdienst optioneel, buiten het vaste lessenrooster. Binnen de schoolmuren, maar buiten de schooluren. Voor wie wil. En vul de vrijgekomen tijd in met lessen Nederlands en burgerschap. Taal is de motor van een goed integratiebeleid.  Taal zorgt voor gelijke kansen voor elk kind. Kinderen die Nederlands spreken, kunnen mee op school, vinden makkelijker een job en kunnen zich integreren in hun wijk of stad. Dat is de enige manier om vooruit te gaan in het leven.

4.  School is zoveel meer dan les krijgen alleen. Leerlingen moeten al hun talenten volop kunnen ontwikkelen. Laat scholen daarom samenwerken met verenigingen voor meer sport, toneel en andere activiteiten op school.

5.  Vijf oplossingen om het lerarentekort aan te pakken. Kinderen die sinds september geen leerkracht wiskunde of Nederlands hebben. Kinderen die uren in de studie zitten. Kinderen die al om 14u30 naar huis mogen omdat niemand voor de klas staat. De leerachterstand was nog nooit zo groot en de kwaliteit van ons onderwijs gaat steeds verder achteruit. De reden? Het lerarentekort dat al jaren aansleept. Wie na een andere job doorstroomt naar het onderwijs, kan slechts 8 tot 10 jaar ervaring laten meetellen voor een select aantal vakken. Voor Vooruit moeten alle zij-instromers tot 20 jaar ervaring mee kunnen laten tellen bij hun verloning.

Het personeelsstatuut en de vaste benoeming zijn dringend toe aan modernisering. Vooruit pleit voor een benoeming over heel Vlaanderen in plaats van een benoeming op schoolniveau. Daarnaast zouden leerkrachten ook niet meer aangesteld worden volgens het aantal vaste lesuren op school. Ze krijgen in plaats daarvan een duidelijk omschreven schoolopdracht van 38u, het principe van een voltijdse werkweek. Ook de lerarenopleiding moeten we versterken. Met een samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. De eerste 3 jaar krijgen studenten dan een theoretische basis en eerste leservaring. Daarna volgt een stage als leraar in opleiding met een gepaste verloning. Bachelors staan 1 jaar voor de klas en masters 2 jaar.

Leerkrachten moeten binnen hun takenpakket de tijd en de middelen krijgen om zich bij te scholen. Die tijd ontbreekt vandaag vaak. Een expertisecentrum binnen elke lerarenopleiding kan een sterk en onderbouwd aanbod voorzien voor leerkrachten die al voor de klas staan. Goed onderwijs begint met een gemotiveerd schoolteam. Dat staat of valt met een goede directeur die de tijd, ruimte én skills heeft om een sterk pedagogisch en personeelsbeleid te voeren op maat van zijn of haar school.Daarom pleit Vooruit voor een opleiding voor elke directeur én meer autonomie om een eigen HR-beleid te voeren.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *