Lab9 target nieuw business model iPad-as-a-service in bouw…

Lab9, met onder meer een Apple-winkel in Aalst, pakt uit met een nieuw business model. De Apple Premium Reseller, gespecialiseerd in B2B, introduceert iPad-as-a-service. Het gaat over een B2B totaaloplossing, opgebouwd rond de iPad, aan een vaste kost per maand (vanaf 1 euro), opdat bedrijven zelf niet hoeven te investeren in (dure) digitale transformatie-projecten. Lab9 lanceert het nieuwe business model met name in de bouwsector. Ondernemers in de bouw hebben immers steeds meer nood aan IT-ondersteuning. Lab9 werkte hiervoor een totaalconcept uit, via de brand (en website) digitalewerf.be. Het is de bedoeling nadien uit te breiden naar andere sectoren.

Met iPad-as-a-service introduceert Lab9 een nieuw, uniek business model : het huren van een totaaloplossing gebaseerd op iPads aan bedrijven, aan een vaste kost per maand. Lab9 introduceert dit business model in eerste instantie in de bouwsector, omdat bouwondernemers steeds meer nood hebben aan IT-ondersteuning maar niet altijd weten hoe dit efficiënt aan te pakken, of niet de mogelijkheid hebben om de stap naar digitalisering te zetten. Digitale transformatie komt immers vaak met een behoorlijk kostenplaatje. Daarnaast ontzorgt de oplossing ook de aannemer. Een aantal apps en cloudplatformen zijn voorzien, specifiek voor de bouwsector. Ook alle service en support zijn inbegrepen. iPad-as-a-service wordt in de bouwsector aangeboden via de brand DigitaleWerf.be van Lab9 vanaf 1 euro per dag per iPad opdat bedrijven zelf niet hoeven investeren in (dure) digitale transformatie projecten.

Lab9 is via DigitaleWerf.be vandaag de enige partij in België die deze full-service iPad-oplossing aanbiedt. Lab9 plant dit nieuw business model door te trekken naar andere sectoren zoals onder andere de Healthcare sector, gemeenten en administraties waar bijvoorbeeld notulen genomen worden op iPad, en de industrie.

Nieuwe sector: “Lab9/Online Grafics stond al sterk in de grafische en creatieve sector”, vertelt Geert Coolman, CEO van Lab9. “Samen met Apple hebben we een business model uitgewerkt om de bouw- en installatiesector een betaalbare, mobiele totaaloplossing aan te reiken, inclusief de juiste cloudplatformen om als bouwondernemer meteen mee te zijn. Kantooromgevingen zijn minder opportuun voor deze specifieke formule, omdat men daar een meer gemengd gebruik ziet van toestellen (werk en privé). In kantooromgevingen is de formule Bring-Your-Own-Device daarom populairder. Dit is niet aan de orde in de bouwsector, waar het om louter professioneel gebruik van de iPad gaat”, aldus Coolman.

Op de meeste bouwwerven worden nog steeds papieren versies van plannen, documenten en certificaten gebruikt. Bij wijzigingen zijn aangepaste documenten dus niet onmiddellijk beschikbaar op het terrein. Dat zorgt voor een hoop extra administratie met risico op fouten en bijgevolg voor vertragingen op de werf. iPads bieden hiervoor een oplossing. Ze zijn makkelijker te hanteren en lichter dan een computer, en hebben tevens een langere batterijduur. Men kan er ook makkelijk foto’s van de werf mee nemen, of aantekeningen maken met een Apple-pencil. Dankzij het cloudplatform Pro4all, de cloudpartner van Lab9 voor de bouwsector, zijn alle dossiers meteen up-to-date en beschikbaar voor alle betrokken partijen. Dit is de perfecte oplossing dus voor architecten, aannemers en onderaannemers.

Lab9 heeft meer dan 25 jaar ervaring in het digitaliseren van bedrijfsprocessen en beschikt dus ook over de nodige expertise en tools voor de digitalisering van werven. Zo is het project iPad-as-a-service ontstaan binnen de brand Digitale Werf : een oplossing voor de digitalisering van bouwwerven via renting, dus aan een vaste kost per maand, die tegelijkertijd ook het bouwproces versnelt. Deze renting is na 3 maanden opzegbaar en is eveneens op projectbasis beschikbaar. Opdat men telkens over de laatste technologische evoluties zou beschikken, wordt de iPad om de drie jaar vervangen.

“De klassieke iPad, die al jaren succesvol is bij particulieren, werd uitgebreid met een aantal toepassingen en professionele diensten”, aldus Coolman. “Tot deze diensten behoren de beveiliging van de data en het beheer van het toestel, zodat we bijvoorbeeld bepaalde functionaliteiten en apps kunnen uitschakelen op vraag van de werkgever. In de bouwsector is de iPad het meest kwetsbaar. Elke iPad van iPad-as-a-service komt daarom met een beschermhoes tegen stof, vocht en schokken. Een verzekering tegen ongevallen en diefstal, en een omruilservice tegen de volgende werkdag behoren eveneens tot het pakket. De iPad is dankzij het cloudplatform tegen de volgende dag helemaal in dezelfde toestand als het verdwenen of kapotte toestel en dus 100% operationeel”.

Bovenop iPad-as-a-service biedt Lab9 advies rond verschillende serviceapplicaties voor bouw- en installatiebedrijven of voor architecten. Lab9 voorziet ook oplossingen voor een betere communicatie en organisatie tussen klant, werf, kantoor en architect. Lab9 zorgt voor de installatie en configuratie van de oplossing, en voor een persoonlijke begeleiding tijdens de opstart. Lab9 biedt tenslotte professionele support voor de applicaties, alsook een eigen technische dienst voor de netwerk-, beveiligings- en cloudinfrastructuur.
Lab9 via DigitaleWerf.be is vandaag de enige leverancier in België die deze full-service iPad-oplossing aanbiedt.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Publireportage. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *