Inwoners Nieuwerkerken misnoegd rond nieuw circulatieplan…

Niet alleen in Aalst bezorgt het nieuwe circulatieplan dat op tafel ligt van Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) vele inwoners slapeloze nachten. Ook de inwoners van Nieuwerkerken zijn niet te spreken over de plannen om van de Sint-Jobstraat en de Kwalestraat een éénrichtingsstraat te maken. Dit wil zeggen dat niemand nog met de wagen vanuit Nieuwerkerken rechtstreeks naar de Leo de Béthunelaan kan. Om hun ongenoegen te uiten schreven de inwoners van Nieuwerkerken een open brief gericht aan Jean-Jacques. Er zou op geen enkel moment hierover overleg geweest zijn.

Beste Jean-Jacques,

Vorige week koos je bij de voorstelling van jouw nieuw circulatieplan voor stad Aalst voor thema’s “verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid”. Een plan dat op verschillende fora, in verschillende wijken en bij verschillende mogelijke gesprekspartners de wenkbrauwen deed fronsen. Een knip hier en een knip daar. Een éénrichtingsstraat hier en nog eentje ginder. Maar brengen deze ingrepen zoden aan de dijk? Zorgt de ene oplossing op plaats A niet voor een nieuw gevaar op plaats B? En niet alleen in verschillende wijken van het stadscentrum. Maar we stellen ons ook vragen bij de gevolgen van bepaalde maatregelen voor de deelgemeente Nieuwerkerken. Creëren ze geen nieuwe problemen buiten het centrum, gecombineerd met nieuwe verkeersonveiligheid, onleefbaarheid in en onbereikbaarheid van Nieuwerkerken?

Je stelt namelijk voor om van de Sint-Jobstraat in Aalst een éénrichtingsstraat te maken. Hierdoor is er plots geen rechtstreekse verbinding meer met de auto van Nieuwerkerken centrum naar de Leo de Béthunelaan, wezenlijk toch ook een (officieus) onderdeel van de ring van Aalst. Die ring rond Aalst die voor jou essentieel is om doorgaand verkeer naar toe te sturen. Die ring rond Aalst die belangrijk is om het verkeer naar het winkelcentrum en haar parkings te loodsen.

Wel, naar die ring dus zal je in de toekomst vanuit Nieuwerkerken ofwel via het rondpunt van de Siesegemlaan ofwel langs het E40 op- en afrittencomplex en het rondpunt van de Haring moeten rijden. Maar raad eens? Enerzijds zullen de wijken Pijpenbeek (ten oosten via de Hoezestraat richting Haring) en Maal (ten noorden via de Blauwenbergstraat en Maleveld richting Siesegem) nog wat extra sluipverkeer uit Nieuwerkerken, maar evengoed uit Haaltert en Erpe-Mere, te slikken krijgen. Inclusief de bussen van de Lijn die hierdoor meer vertraging zullen oplopen.

Anderzijds zien we veel praktische problemen opduiken: de bereikbaarheid van de lagere school St.- Jozefscollege Capucienen vanuit Nieuwerkerken, Haaltert en Erpe-Mere. En ja, we zijn absoluut voorstander van de fiets, maar we hebben het hier wel over kleine kinderen voor wie het niet altijd evident is om op een veilige manier naar school te fietsen. Maar ook nog, de bereikbaarheid van de brandweer voor vrijwilligers bij een noodoproep. De opstoppingen vanuit Odissee naar de Siesegemlaan, want je laat geen mogelijkheid meer om de andere richting uit te gaan. De moeilijkheid om te draaien in de Kwalestraat, …

En bovenal vrezen de handelaars in de Aalsterse Sint-Job- en Nieuwerkerkse Kwalestraat terecht voor het voortbestaan van hun zaak. De passageklanten zijn van essentieel belang voor hen. Weg omzet, dus ook weg zaak?

Vorige week koos je bij de voorstelling van het nieuw circulatieplan voor het centrum van stad Aalst voor verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Maar je vergat daarbij de inwoners van Nieuwerkerken. Het doorknippen van deze rechtstreekse verbinding tussen stad Aalst en haar deelgemeente versterkt het gevoel bij een overgroot deel van de Nieuwerkerkse bevolking dat het maar over Nieuwerkerken gaat. Daar waar stad Aalst zeker en vast niet moet investeren in verkeersveiligheid (om met Nieuwenbroekstraat, Bremtstraat en Bergstraat maar enkele onveilige straten op te sommen), leefbaarheid (waarbij Edixvelde, Maal en Pijpenbeek al meer dan genoeg sluipverkeer moeten trotseren) en dan nu ook nog bereikbaarheid.

Oh ja, weet je eigenlijk waarom dit circulatieplan bij ons insloeg als een bom? Simpel. Door het gebrek aan structureel overleg en feedback. Een gebrek aan ideeënuitwisseling en -discussie. Simpel. Door een gebrek aan het erkennen van middenveldorganisaties, beroepsorganisaties en de gewone burgers zoals die van Nieuwerkerken. Burgers die dagdagelijks met deze structurele ingrepen op gewestwegen en de onderliggende gemeentewegen negatief in aanraking zullen komen.

Wij vragen dan ook dringend overleg om de gevolgen van dit circulatieplan te bespreken.

Een open brief aan schepen Jean-Jacques De Gucht, schepen van o.a. Mobiliteit en Openbare Werken, van Nieuwerkerken Leeft, Buurtcomité Leefbaar Maal, Feestcomité Nieuwerkerken, de openbare Facebook-groepen ‘Meldpunt Nieuwerkerken’ en ‘Ge zetj van Niewekeirken as ge …’ én alle burgers van Nieuwerkerken (en omstreken) die deze open brief op één of andere manier delen.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *