In het administratief centrum Aalst spreekt men Nederlands…

Medewerkers van de Stad spreken in hun contacten met burgers enkel Nederlands. Dat is zo vastgelegd in de taalwetgeving en werd ook nog eens bevestigd in de Deontologische Code die de gemeenteraad eerder deze maand goedkeurde. Om dit aan alle burgers duidelijk te maken, worden er nieuwe infobladen geplaatst. De nieuwe infobladen aan de balies van het Administratief Centrum leggen in tien verschillende talen aan de burgers uit waarom medewerkers van de Stad enkel Nederlands spreken met hen en kaderen in het taalbeleid van de Stad. Deze info zal ook via de schermen te zien zijn.

Karim Van Overmeire (N-VA), schepen van Inburgering: “Het spreekt voor zich dat we in Aalst de taalwetgeving respecteren. Een goede en vlotte integratie begint steeds bij kennis van het Nederlands. Taal is de sleutel tot onze samenleving. Daarom wijzen we de mensen via deze infoborden en bijhorende folders ook op de initiatieven waarbij ze hun Nederlands kunnen oefenen. Daarop blijven we als stadsbestuur inzetten.”

De infobladen zijn ook bedoeld om de onthaalmedewerkers te ruggensteunen. Caroline De Meerleer (N-VA), schepen van Onthaal: “Onze medewerkers krijgen geregeld te maken met onbegrip of onwetendheid wanneer ze een burger duidelijk maken enkel in het Nederlands te mogen communiceren. Met deze infoborden willen we dit verhelpen en wijzen op de bestaande wetgeving. Tegelijk maken we ook duidelijk dat wie het Nederlands onvoldoende machtig is, zich kan laten vergezellen van een tolk.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *