Historisch hoog investeringspeil voor fiets, bus en tram…

Fietsbrug over de Dender Persregio DenderDe investeringsbudgetten voor de fiets en voor het openbaar vervoer stijgen naar een recordhoogte. Vanaf nu tot het eind van de regeerperiode in 2019 wordt er nog 816 miljoen euro geïnvesteerd in openbaar vervoer (+43%) en 300 miljoen euro in de fiets (+25%). Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts gezegd bij de voorstelling van het 2de luik van een groot Werkplan. “We investeren nu, in tijden van besparingen, veel meer in de alternatieven voor de auto dan we vroeger deden in tijden van budgettaire overschotten”. De dreigende stilstand op onze wegen confronteert Vlaanderen met torenhoge uitdagingen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts blijft niet bij de pakken zitten en komt met een ambitieus Werkplan.  Vanaf nu tot het eind van de legislatuur wordt er nog 5,8 miljard euro geïnvesteerd in mobiliteitsprojecten. Het leeuwendeel (3,4 miljard euro) gaat naar de alternatieven voor de (vracht)wagen: de waterweg, de fiets en het openbaar vervoer. Vorige week werd een 1ste luik van het Werkplan voorgesteld. Nu heeft Weyts ook tekst en uitleg gegeven bij het 2de luik van zijn Werkplan, dat focust op fiets en openbaar vervoer.  Weyts: “We willen de alternatieven voor de file nog verleidelijker maken”.

Nergens stijgen de investeringsbudgetten zo sterk als in het openbaar vervoer (+43% in 2017 t.o.v. 2015). Vanaf nu tot het einde van de regeerperiode wordt er nog 816 miljoen euro geïnvesteerd bij het openbaar vervoer. In de volledige regeerperiode (2014-2019) zal Vlaanderen zo 1,2 miljard euro geïnvesteerd hebben in het openbaar vervoer: het is de eerste keer ooit dat de magische kaap van het miljard in één regeerperiode overschreden wordt. “Er wordt altijd gezegd dat De Lijn moet besparen, maar er is bespaard op eigen werking”, zegt Weyts. “Het aanbod voor de reizigers wordt daarentegen verbeterd én uitgebreid. Alleen al in Antwerpen en Gent komen er op de piekmomenten 15.000 comfortabele plaatsen bij”.

De Lijn investeert fors in nieuw rollend materieel. Deze regeerperiode bestellen we 700 gloednieuwe bussen en wel 138 nieuwe trams. Er wordt gewerkt aan nieuwe verbindingen. Denk maar aan de Noorderlijn in Antwerpen, het Brabantnet of het Spartacusproject in Limburg. Er wordt ook stevig geïnvesteerd in vlotte overstapmogelijkheden tussen auto, fiets, trein en bus: onder andere de stationsomgevingen in Gent, Mechelen en Oostende worden onder handen genomen. Het comfort van de reizigers wordt verder versterkt door halte-aankondiging, realtime informatie en het nieuwe MOBIB-systeem dat alle abonnementen en tickets samenbrengt op één handige kaart. Weyts: “Het openbaar vervoer wordt aantrekkelijker om nog meer reizigers te kunnen verleiden”.

Het investeringsbudget voor de fiets stijgt met een kwart (+25% in 2017 t.o.v. 2015). Vanaf nu tot het einde van de regeerperiode in 2019 wordt vanuit Vlaanderen nog 300 miljoen euro geïnvesteerd. De magische kaap van de 100 miljoen, die in het verleden altijd onbereikbaar leek, moet zo jaar na jaar gerond worden. Weyts mikt op kwalitatieve investeringen, die een echt verschil maken. De focus ligt op 80 nieuwe fietssnelwegen (of delen daarvan) en het wegwerken van ‘missing links’, die dikwijls het gevolg zijn van echte barrières zoals gewestwegen of autosnelwegen. In Aalst voorziet men de realisatie van een nieuwe fietsbrug over De Dender t.h.v. de stationsomgeving. Het kost veel geld om onder of boven die barrières te geraken, en dus stelde men deze investeringen in het verleden vaak uit. Weyts: “We gaan die cruciale hiaten eindelijk aanpakken en zo de aantrekkings-kracht van de fiets sterk verhogen”.

Weyts komt binnenkort met een groot fietsinvesteringsplan, dat de fietsinvesteringen van de volgende jaren omvat. Hij haalt nu al een hele reeks van concrete voorbeelden aan (zie onder). Bovendien vereenvoudigt Weyts de mogelijkheden om lokale fietsprojecten te financieren vanuit de Vlaamse Overheid. “Het gros van de fietspaden is vanzelfsprekend in handen van de gemeenten”, weet Weyts. “Om hen aan te moedigen om méér te investeren versoepelen we de voorwaarden voor subsidiëring vanuit mijn Vlaamse middelen”.

“Voor sommige zullen de investeringen altijd te weinig en te laat zijn, maar we investeren nu wel meer dan ooit”, besluit Weyts.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *