Haaltert verlaagt opnieuw digitale drempel…

Lokaal bestuur Haaltert vindt het belangrijk dat iedereen mee is met de digitale evolutie. Daarom start ze met een digi-punt waar vrijwilligers paraat staan om inwoners te helpen bij tal van vragen rond de digitale wereld. Op die manier biedt het lokaal bestuur nu een 3de optie die de digitale drempel helpt verlagen. “Een e-mail versturen, een attest aanvragen of een ticket voor de bus aankopen met je smartphone, … het lijkt zo vanzelfsprekend. Helaas is dit niet voor iedereen zo. Niet iedereen heeft een e-mailadres of heeft een abonnement met mobiele data. Met het digi-punt verwelkomen we iedereen die weinig of geen kennis heeft van de digitale wereld,” zegt Tom Sorgeloos, schepen van ICT.

“Digitalisering brengt heel wat uitdagingen mee op diverse levensdomeinen. Met het digipunt en het computercafé willen we vaardigheden aanleren en helpen bij vragen, om de digitale kloof te dichten en maatschappelijke en sociale uitsluiting te bestrijden,” voegt Lisa Houtman, schepen van sociale zaken en welzijnsbeleid er aan toe.

Bart Ottoy, schepen van bibliotheek, zegt dan weer. “Een bibliotheek, van het Griekse biblion (boek) en thèkè (bewaarplaats), is vandaag de dag haar oorspronkelijke functie ontgroeid. De bibliotheek is meer dan een bewaarplaats van boeken. Het is een plaats van samenkomst, van kennis delen, van samen leven en cultuur beleven, en dat voor iedereen. Onze bibliotheek was dus de ideale plek om dit digi-punt onder te brengen. Samen verlagen we drempels, met als doel: iedereen de nodige handvaten aanreiken om volwaardig deel te kunnen nemen aan onze maatschappij.”

Het digi-punt zal een plekje krijgen in de hoofdbibliotheek, Achterstraat 2 Haaltert. Op vaste momenten zullen inwoners vrij langs kunnen komen om vragen te stellen over digitale zaken zoals Mijn Burgerprofiel, sociale media, apps installeren, e-mails versturen, Mijn Bibliotheek, online premies aanvragen, formulieren invullen en nog veel meer. Met het digi-punt in de hoofdbibliotheek biedt het lokaal bestuur nu een 3de optie die de digitale kloof mee helpt te overbruggen. Een ander initiatief is het “computercafé” dat elke donderdag van 10 tot 12 uur doorgaat in ontmoetingscentrum De Kompanie. Dit initiatief richt zich expliciet op senioren. Tijdens het computercafé staat een vrijwilliger klaar om antwoord te geven op vragen rond de digitale wereld. Ook de bib zet in op workshops die de inwoners digitaal op weg helpen. Een voorbeeld is de lessenreeks “leren werken met de smartphone” die nu loopt.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *