Groen stelt zicht vragen over de doortrekking van de N41…

De voorgestelde plannen doen heel wat vragen rijzen. De hoge kostprijs, wie zal dat betalen ? Wat met de verdere doortrekking van de N41, de effecten op de luchtkwaliteit, etc. Er zijn maatregelen die veel goedkoper zijn en de verkeersveiligheid op korte termijn verhogen in Gijzegem zoals het invoeren van venstertijden voor zwaar verkeer in de schoolomgeving. In de begroting van de Vlaamse regering is er geen budget voorzien voor de doortrekking van de N41, dus wie gaat er opdraaien voor de kosten? In 2014 werd het PRUP van de N41 nog geschorst en gaf AWV aan enkel een volledige doortrekking van de gewestweg te willen realiseren. Ook over de fietstunnel heeft Groen vragen, is de provincie hierover reeds geconsulteerd, en wat met de verdere plannen voor de doortrekking van het Notelaarspad? We hebben niets tegen een goede ontsluiting van de bedrijven, maar er zijn oplossingen die veel goedkoper en eenvoudiger zijn.

Het principe van de venstertijden voor zwaar verkeer tijdens de scholenspits dat wordt ontwikkeld voor het centrum van Aalst, kan perfect toegepast worden op de schoolomgeving in Gijzegem. Deze oplossing is veel goedkoper en zo kunnen schoolkinderen veilig naar school. De middelen die anders geïnvesteerd wordt in een zeer dure “privé weg” kunnen dan gebruikt worden om fietspaden, wegenis, voetpaden in de omgeving veilig te maken.

Ook de mooie woorden van het stadsbestuur om iets te doen aan de luchtkwaliteit van Aalst worden zo teniet gedaan. Een hele woonwijk en de school zullen als deze plannen doorgaan gekneld liggen tussen 2 drukke gewestwegen. De fabel dat er met de aanleg van dit stuk N41 minder verkeer door Gijzegem zal gaan klopt niet. De halfslachtige oplossing die nu voorligt bedient enkel de bedrijven in Gijzegem. Het doorgaand verkeer van Dendermonde en de vrachtwagens en het verkeer komende van Wieze blijft door het centrum van Gijzegem gaan met deze plannen.

Als het stadsbestuur iets van zijn geloofwaardigheid wil behouden om verkeerssituatie van de fietsers, voetgangers en vele schoolkinderen in Groot-Aalst te verbeteren dan begraaft het de plannen voor de N41 beter voorgoed, besluit Wantens

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *