Groen, LijstA en sp.a tevreden met uitbreiding zone 30…

Oppositiepartijen Groen, LijstA en sp.a reageren tevreden met de invoering van de zone 30 binnen het volledige gebied tussen de Siesegemlaan en de R41. “Als partij zijn we al lang vragende partij om alle straten binnen de R41 als zone 30 in te richten, want dit heeft een significante impact op de verkeersveiligheid. We zijn dan ook zeer tevreden met deze aanpassingen.” Zegt Groen fractieleider Wantens. Ook LijstA is tevreden met de uitwerking van de plannen uit 2017. “Het is uiteraard jammer dat de Aalstenaar hier onnodig jaren heeft moeten op wachten, maar we zijn tevreden dat het uiteindelijk gerealiseerd zal worden.” Aldus Ann Van de Steen (fractievoorzitter LijstA). “Wel blijven we met Groen vragende partij om versneld verder extra te investeren in veilige infrastructuur. In meerdere straten zoals de Tragel, de Burchtstraat, de Dendermondse Steenweg,.. en nog tal van andere straten ontbreken vandaag de dag veilige fietspaden”.

Sam Van De Putte (fractieleider sp.a): “De zone 30 binnen de ring zal onze binnenstad rustiger en leefbaarder te maken. Hiermee zet de stad eindelijk in op meer fietsveiligheid, meer fietscomfort en een hogere leefbaarheidsgraad door trager verkeer”. “Belangrijk is dat de handhaving goed opgevolgd wordt. Het is niet alleen nodig om de zone 30 uit te breiden en fietsstraten te benoemen maar zeker om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te garanderen. Het STOP-principe (Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens) geldt hier als duidelijke richtlijn. Straten minder aantrekkelijk maken voor auto’s met aanpassing van de infrastructuur. Als de auto teveel kans krijgt zal dat niets helpen voor de veiligheid”. Volgens Van de Steen.

Daarnaast vraagt Groen bij aandrang een uitbreiding van de hoofdfietsroutes en
bijgevolg de fietsstraten. De Geraardsbergsestraat, de Dendermondse Steenweg, de
Vilanderstraat, de Tragel, de Alfred Nichelsstraat zijn allen belangrijke fietsassen het valt te betreuren dat deze niet zijn opgenomen als ‘hoofdfietsstraten’.

Tot slot vraagt Groen ook om in de Zonnestraat te kiezen voor enkel richting om zo de
situatie voor voetgangers en fietsers te verbeteren. Want de huidige dubbelrichting die
voorgesteld wordt om de Kroonparking te faciliteren, zorgt ervoor dat de situatie daar zeer
onveilig blijft voor de actieve weggebruikers.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *