Groen Aalst reageert op studie van de Vlaamse bouwmeester…

Esplanadeplein Aalst Persregio DenderIn een persbericht wil Groen Aalst graag reageren op het advies dat de Vlaamse bouwmeester onlangs bekend maakte, dit roept volgens de partij nog heel wat vragen op. “Groen is tevreden dat het stadsbestuur is ingegaan op onze vraag om advies in te winnen bij de Vlaamse bouwmeester omtrent de plannen voor het Esplanadeplein. Wij hadden uiteraard liever gezien dat de Vlaamse bouwmeester zich baseerde op een grondige studie van het lokale dossier in de plaats van op een telefoontje met mevrouw Van den Steen.”, aldus Groen-fractievoorzitter Andreas Verleysen. “We hebben ook met veel interesse de sociale en ecologische accenten gelezen die de bouwmeester nog meegeeft voor Aalst. Dat het stadsbestuur in haar persteksten laat noteren dat het plein boven de parkingput als groene zone zal ingevuld worden, doet plezier. Wij vragen al langer dat dit op zoveel mogelijk plaatsen in de stad zou gebeuren.

Een groen plein boven een ondergrondse parking is echter helemaal niet zo vanzelfsprekend als het stadsbestuur ons wil doen geloven. Feit is dat 30 volwassen acacia’s gekapt zouden moeten worden. Experimenten met aanplant van bomen boven op parkings leiden tot erg twijfelachtige resultaten. Groen is in elk geval erg benieuwd of het Esplanadeplein meer wordt dan wat bloembakken, fonteinen en dure kunstwerken.”, stelt voorzitter Lander Wantens. “Dat de vele auto’s die in de buurt geparkeerd staan onder de grond zullen verdwijnen en zo een autoluwe omgeving zullen achterlaten klinkt bovendien te mooi om waar te zijn. Het verleden leert dat geen enkele ondergrondse parking dit ontlastende effect heeft op een buurt.”

Voor Groen blijft de keuze voor een ondergrondse parking in het hart van de stad een peperdure keuze die de mobiliteitsproblemen onvoldoende zal oplossen. Elke parking zuigt extra verkeer naar de stad en het verkeersinfarct is binnen de kortste keren weer even groot. Als je Aalst echt wil ontknopen rendeert het veel meer om te investeren in een kwaliteitsvol openbaar vervoer, randparkings met pendelbusjes en veilige fiets- en voetgangersinfrastructuur.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *