Extra geld voor betere voorbereiding op arbeidsmarkt…

de-horizon-school-aalst-persregio-dender In Oost-Vlaanderen daalt het aantal leerlingen dat zonder diploma de schoolbanken verlaat. Toch verloopt de aansluiting op de arbeidsmarkt nog steeds erg moeilijk voor 10% van de Oost-Vlaamse leerlingen. De Provincie Oost-Vlaanderen ondersteunt Oost-Vlaamse scholen met projectsubsidies om leerlingen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Ze kent aan 37 projecten een totale subsidie toe van 344 455,00 euro. Het gaat om scholen van de verschillende netten en verspreid over heel Oost-Vlaanderen. In ongeveer de helft van de projecten werken de scholen intensief samen met externe deskundige organisaties, hogescholen of lokale besturen. Er zijn projecten voor basisscholen en secundaire scholen, voor gewoon en buitengewoon onderwijs, voor voltijds en deeltijds onderwijs.

“De Provincie wil met deze subsidies vooral de leerlingen ondersteunen die minder kansen hebben om een diploma of een andere kwalificatie te halen. Gedurende drie schooljaren kunnen scholen vernieuwende methodieken uitproberen en het schoolteam sterker maken. Deze subsidie daagt de scholen ook uit om netoverstijgend samen te werken en geslaagde ervaringen te delen met andere scholen uit de provincie.

De goedgekeurde projecten voor onze Denderstreek zijn, sociale vaardigheidstraining om de gekwalificeerde uitstroom van jongeren met een beperking te verhogen, door GO! Instituut voor Buitengewoon Secundair Onderwijs De Horizon te Aalst. Leerlingen blijken te weinig sociale vaardigheden te hebben om een vlotte overgang naar de werkplek waar te maken. Met dit project wil de school een nieuw programma voor sociale vaardigheden uitproberen, namelijk ‘Rots en water’ van Sjanstrainingen. Hiervoor krijgen ze een subsidie van 1 885,00 euro.

Ook het Centrum Leren en Werken (CLW) VTI De Kering Aalst krijgt voor een Skilzzz  project 4 000,00  euro. Het Centrum Leren en Werken ervaart dat de leerlingen te weinig arbeidsattitudes hebben. Door sterk in te zetten op belonen van wat goed loopt, wil men proactief positieve attitudes stimuleren. Naast attitudeverandering bij de leerlingen, wil men ook het schoolteam in deze nieuwe strategie coachen. Het eerste projectjaar resulteert stilaan in een schoolbrede mentaliteitswijziging rond negatief gedrag. Ouders worden in het proces betrokken: oudercontacten worden ingezet als beloningsmoment, tijdens de proclamatie krijgen leerlingen een ‘skilzz’ certificaat. In het tweede projectjaar wil men ook werkgevers actiever betrekken.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *