Extra aandacht voor bijkomende fietsenparking aan station…

plannen-pendelparking-achterkant-station-aalstNaar aanleiding van het verhoogd aantal fietsdiefstallen in de fietsparking aan het station van Aalst, had de dienst Mobiliteit al een overleg met de NMBS. Er zijn op dit ogenblik regelmatig dievenbendes aan het werk, aldus schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). Maar uit het overleg blijkt ook dat fietsers door het beperkt aantal plaatsen of de drukte hun fiets niet altijd correct vastleggen. Een sensibiliseringsactie maar vooral een uitbreiding van het aantal plaatsen dringt zich op. Bij de heraanleg van de stationsparking voorziet de NMBS ook een tweede fietsenstalling. Momenteel denkt de NMBS aan een 800 tot 1.000 plaatsen. De stad adviseert vanuit Mobiliteit echter 1.500 plaatsen te voorzien. Niet alleen blijkt er nu al een tekort, er staan ook heel wat nieuwe ontwikkelingen op stapel aan die kant van Aalst zoals de opwaardering van de kaaien en de stationsomgeving.” In het masterplan voor de stationsomgeving is ook een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug opgenomen. De brug is belangrijk in de langere fietsroutes maar ook als schakel tussen wijken, buurten en het station. De brug zal dus zeker ook gebruikt worden voor woon-werkverkeer en extra fietsers aantrekken.

Ondertussen wil Securail met een sensibiliseringscampagne fietsers aanzetten om op een juiste manier een slot te gebruiken. “Maar we kunnen misschien ook een aanbod doen om degelijke sloten te huren aan een betaalbaar tarief. Het is immers niet altijd voor iedereen duidelijk welk slot veilig is en welk niet. Bij de nieuwe stalling moeten we ook aandacht hebben voor de fietsrekken en de manier waarop je een fiets kan vastmaken. Elke fiets heeft een ander frame waardoor het soms niet evident is de fiets veilig vast te maken. Als we mensen willen aanmoedigen om meer de fiets te gebruiken, moeten we er ook voor zorgen dat de voorzieningen in orde zijn”, besluit Dylan Casaer.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *