De Lijn vervoert 7,2 % meer reizigers vanaf 2022…

Het nieuwe kernnet en het aanvullend net dat De Lijn in het kader van basisbereikbaarheid uitrolt vanaf 1 januari 2022 zal, eens op kruissnelheid globaal genomen 7,2 % meer reizigers aantrekken.  Dat blijkt uit de berekeningen van De Lijn die vandaag aan de raad van bestuur werden toegelicht. De raad kreeg inzage in de reizigerswinst, het aantal kilometers (met reizigers) en de budgetten per vervoerregio. De mobiliteitsmarkt in Vlaanderen is in volle beweging. Met de introductie van het decreet ‘basisbereikbaarheid’ wil de Vlaamse overheid evolueren naar een openbaar vervoer dat beter is afgestemd op de vervoersvraag van de reizigers. Het toekomstige openbaarvervoernet zal vanaf januari 2022 bestaan uit vier lagen: het treinnet, het kernnet (bussen en trams tussen grote woonkernen en drukbezochte plaatsen), het aanvullend net dat aantakt op het kernnet (busverbindingen tussen buitenwijken en kleinere steden en gemeenten) aangevuld met vervoer op maat voor personen die geen toegang hebben tot de andere vervoersnetten. Voor dit nieuwe net werd Vlaanderen ingedeeld in 15 vervoerregio’s, elk met een eigen raad.

Elf steden en gemeenten gaan in de Vervoerregio Aalst aan de slag rond mobiliteit, openbaar vervoer en verkeersveiligheid. De Vlaamse overheid zet samen met Dendermonde, Aalst, Denderleeuw, Ninove en de omliggende gemeenten in op een pasklare mobiliteit voor iedere inwoner en op een vlotter transport van goederen. De centrumfunctie van de drie steden, met hun scholen, handelskern en station, vereist een goede bereikbaarheid voor alle modi. Het station van Denderleeuw is een knooppunt dat de regio zelfs overstijgt en een belangrijke rol speelt in het pendel- en schoolverkeer.

Een stipte dienstverlening van het openbaar vervoer, alsook veilige en snelle fietsverbindingen, kan mensen overtuigen de wagen te laten staan. Uiteraard worden ook de autoverplaatsingen niet vergeten in het mobiliteitsbeleid. Het woon-schoolverkeer enerzijds en het pendelverkeer richting Brussel dat zo typisch is voor onze regio anderzijds, vergen een aangepaste aanpak. Dat zal vorm krijgen in een Regionaal Mobiliteitsplan waar alle partners zich achter kunnen scharen.

In een regio die bijna 320.000 inwoners telt, zijn er haast evenveel vervoersvragen. Samen met de lokale besturen wil de Vlaamse overheid die vragen capteren en een antwoord bieden. De Vervoerregio Aalst bestaat uit een vertegenwoordiger van elke gemeente. Daarnaast is er een vertegenwoordiger van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse Waterweg en De Lijn. Ook de provincie en NMBS zullen de vergaderingen bijwonen. Zo wil de Vlaamse overheid alle partners betrekken bij een mobiliteitsbeleid dat dichter bij de gebruikers komt te staan.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *