Bouwen aan een warm partnerschap tussen ouders en scholen…

Een volwaardig partnerschap tussen ouders en scholen is er niet op 1-2-3. Hoe werk je aan betrokkenheid van ouders, ook moeilijk bereikbare ouders? Welke rol speelt een sterk taalbeleid? De brugfiguren van de armoedevereniging Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen Aalst brengen dit in de praktijk op 8 Aalsterse lagere scholen. Brugfiguren bouwen letterlijk de brug tussen ouders en scholen. Ze kennen de leefwereld van kwetsbare ouders en brengen hun stem naar de school. Omgekeerd brengen ze hun kennis van de schoolwereld naar de gezinnen. Dat is hét uitgangspunt van de Aalsterse brugfiguren: luisteren naar de noden van ouders én scholen, die samenbrengen en van daaruit zaken vastpakken die structureel verankerd kunnen worden op de school. Denk daarbij aan de organisatie van ouderkaffees waar ouders en leerkrachten letterlijk samen aan de tafel zitten. Ook een warm onthaal aan de schoolpoort en kleine dagelijkse ontmoetingen tussen ouders en leerkrachten in de klas, maken zoveel verschil voor ouders én dagen de school uit om kritisch naar het schoolbeleid te kijken vanuit ouder-ogen:

Een leerkracht vertelt: “Vroeger had ik weinig ouders op het oudercontact. Zijn die ouders dan niet geïnteresseerd in hun kinderen?, vroeg ik me af. Sinds 3 jaar hebben we elke ochtend een open onthaalmoment in de kleuterklas. Ik kan nu veel korter op de bal spelen, eens iets vragen aan een ouder, ook ken ik de kinderen beter,… Nu stel ik het oudercontact opnieuw in vraag; omdat ik de ouders dagelijks zie, is een oudercontact veel minder nodig.” Een ouder vertelt: “Ik vind het fijn om de klas van mijn kind te zien. Als ik iets wil vragen, dan weet ik dat het kan bij de juf. Het geeft mij en mijn kind een veilig gevoel.”

De brugfiguren ontwikkelden het spel ‘Sterrenschool’, een concrete methodiek voor ouders en leerkrachten om met elkaar in dialoog te gaan over thema’s die ze beiden belangrijk vinden. Door het spel leren ouders en leerkrachten elkaar beter kennen, worden wederzijdse verwachtingen uitgesproken en groeit er meer begrip voor elkaar. Met de drempels en ideeën die uit het samenspel naar boven komen, kan de school verder beleidsmatig aan de slag.

Een leerkracht vertelt: “We speelden Sterrenschool met 7 ouders en 3 leerkrachten. Met het kennismakingsspel startte de avond al heel fijn. De verschillende thema’s zorgden voor interessante gesprekken. Zo vertelde een ouder dat ze op het inschrijvingsgesprek meteen vertrouwen in onze school voelde en dat haar dat erg geruststelde. De aandachtspunten bespreken we nu op de personeelsvergadering en vertalen we dan in verdere acties. Een absolute aanrader!”

Op deze inspiratiedag ‘Betrokken scholen betrokken ouders’ van 25 april delen de brugfiguren hun goede praktijken met 100 deelnemers uit het onderwijsveld. Zo willen we alle scholen warm maken om rond een warm partnerschap met ouders aan de slag te gaan! Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen is 1 van de 61 verenigingen waar mensen in armoede het woord nemen van het Netwerk tegen Armoede. Samen lanceren ze de campagne ‘Onderwijs is geen luxe’. De inspiratiedag en het spel Sterrenschool zijn twee concrete voorbeelden van een partnerschap met ouders; één van de eisen van het memorandum voor de Vlaamse verkiezingen 2024. Meer weten over de onderwijscampagne? Neem zeker een kijkje op www.onderwijsisgeenluxe.be .

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *