Archeologen tijdens vooronderzoek op Esplanadeplein Aalst…

De stad Aalst plant op het Esplanadeplein de bouw van een ondergrondse parking. Meteen ook zal de riolering rond de parking en onder de Dendermondsesteenweg vernieuwd en ontdubbeld worden. De werfzone ligt grotendeels binnen de archeologische zone van de Stad Aalst waardoor een archeologisch traject verplicht is. Zowel op de ondergrondse parking als op de locatie van de nieuwe ontdubbelde riolering zal de bodemingreep een grote impact hebben op het bodemarchief. Op basis van oude kaarten weten we dat de laatmiddeleeuwse stadsomwalling aan de zuidzijde van het Esplanadeplein liep. Ter hoogte van de Kattestraat was er in de late middeleeuwen een stadspoort met een brug over de stadsgracht. Op de plaats waar nu de parking is, liep in de late middeleeuwen een weg waarlangs huizen stonden.

Om een inschatting te kunnen maken van de restanten in de ondergrond en om de bewaring ervan te bestuderen, voerden de archeologen van SOLVA een archeologisch vooronderzoek uit. Door op strategische plaatsen proefputten en sleuven aan te leggen evalueren ze het archeologische potentieel in de ondergrond. De resultaten van dit vooronderzoek dienen als basis om eventueel vervolgonderzoek in te schatten.

Het archeologisch vooronderzoek op het Esplanadeplein bracht heel wat sporen aan het licht. Het meest opvallend zijn de structuren die in verband te brengen zijn met de stadsversterking van stad Aalst. Aan de zuidzijde van het plein is de gracht en een deel van de muur van de in oorsprong laatmiddeleeuwse stadsversterking terug gevonden. Naast de sporen van de stadsversterking wijzen talrijke kuilen uit de late middeleeuwen op bewoning buiten de stadsmuren. Na het dempen van de grachten van het bastion zijn er  woningen gebouwd die pas afgebroken zijn bij de aanleg van het huidige plein in de 19de eeuw.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *