April is Maand van de Markt in Oost-Vlaanderen…

Op zaterdag 30 maart werd de Oost-Vlaamse editie van ‘Maand van de Markt’ officieel afgetrapt in Aalst. De actie zet de marktkramers en het hele marktgebeuren in de kijker en dat nog gedurende de volledige maand april. 46 Oost-Vlaamse lokale besturen, zowat elke stad en gemeente met een markt, nemen deel aan de actie, goed voor in totaal meer dan 70 markten. Marktbezoekers kunnen opnieuw prijzen winnen. De Maand van de Markt is een organisatie van de vijf Vlaamse Provincies, de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel en de lokale besturen, met financiële steun van VLAIO. Het is de derde editie van deze gezamenlijke campagne. Zowel het aantal markten als het aantal deelnemende lokale besturen blijft stijgen.

Door dit jaar de paasvakantie mee op te nemen in de campagne wil de organisatie meer jongeren aanmoedigen om een bezoekje te brengen aan de wekelijkse markt. Tegelijkertijd wordt de samenwerking tussen marktkramers, winkeliers en horecaondernemers gestimuleerd: wanneer de markttrolley gevuld is, kan een bezoekje aan een lokale winkel of een verpozing op een terrasje niet ontbreken.

In Oost-Vlaanderen kan je terecht bij zo’n 820 markthandelaars die hun kraam opzetten op meerdere markten. 60% van de Oost-Vlaamse markten vindt plaats op weekdagen en dan vooral in de voormiddag. Meer dan de helft van de kramen verkoopt voedingswaren, snoepgoed en chocolade. Nog eens 20% verkoopt textiel, kleding en schoenen. Het aanbod op de markt evolueert mee met de wensen van de klant.

Minstens even belangrijk als de producten zijn de gezelligheid en het gezelschap van de markt – dicht bij huis, in de eigen of een naburige gemeente. “De markt is weer hip en biedt lokale en ambachtelijke producten. De markt is zo succesvol dat het aantal marktkramers in onze provincie de voorbije 10 jaar met ruim 15% is toegenomen. Markten die worden ingericht tijdens het weekend trekken meer en meer jonge gezinnen aan. Maar je komt niet alleen naar de wekelijkse markt voor je aankopen, het sociale aspect is minstens even waardevol: op de markt heb je nog écht contact met de mensen. Contact tussen marktkramer en marktbezoeker, maar ook de inwoners vinden er elkaar,” zegt gedeputeerde Leentje Grillaert, bevoegd voor Middenstand.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Economie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *