H. H. Secundair Ninove ‘dag rond relationele vorming’…

Heilige harten secundair dag rond relationele vorming Persregio DenderHet Heilige Harten Secundair uit Ninove organiseerde op maandag 9 maart zijn jaarlijkse projectdag, die deze keer in het teken stond rond relationele en seksuele vorming. De leerlingen uit de tweede en derde graad kwamen alles te weten over liefde en intimiteit, waarbij er ook voldoende ruimte voor dialoog was. Respect en verdraagzaamheid liepen als een rode draad doorheen deze projectdag. Op het programma stond een workshop die tienerzwangerschappen bespreekbaar maakt en een spel dat de leerlingen met elkaar laat discussiëren over verliefd zijn, relaties en seksualiteit. ‘Wat als je beste vriendin verliefd wordt op iemand op wie jij al een oogje hebt?’, is maar een van de vragen die veel stof deden opwaaien onder de vierdejaars Sociale en Technische Wetenschappen. Even later kwamen de leerlingen alles te weten over anticonceptie en hoe snel soa’s zich kunnen verspreiden. “Het is een goede zaak dat de school zo’n dag organiseert”, aldus een vijftienjarige leerling uit de richting Ondernemen en IT. “Ik merk soms bij mijn vrienden dat er nog veel foute informatie de ronde doet.” Vooroordelen werden doorprikt en de jongeren werden uitgedaagd om van gedachten te wisselen over allerlei thema’s. “Abortus kan alleen als beide partners hiermee akkoord gaan”, vindt een leerling uit het zesde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen, die daarmee een discussie open breekt. “Wat bij een verkrachting dan?”, antwoordt een klasgenote. “Dan hoef je toch geen rekening te houden met iemand die een misdaad heeft gepleegd?”

“De projectdag is een vast onderdeel van onze kalender”, vertelt Daphne Van Berlamont, adjunct-directeur van Heilige Harten Secundair. “Het ene schooljaar draait deze rond alcohol en drugspreventie, het andere jaar werken we rond relationele en seksuele vorming. Ook thema’s als geaardheden en het beeld dat we hebben van een ‘normaal’ lichaam komt aan bod. Zogenaamde ‘taboes’ als partnergeweld en tienerzwangerschappen gaan we niet uit de weg. Als school vinden we het belangrijk om onze leerlingen te informeren over deze thema’s en hen positieve normen en waarden mee te geven.”

De projectdag was een succes, de leerlingen hebben even nagedacht over zichzelf en hun relatie, maar ook over die van een ander. “Verdraagzaamheid en respect voor elkaar, naast een gezonde blik op liefde en intimiteit, dit zijn belangrijke lessen die de traditionele vakken overstijgen.”

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *