Tijdens de BiZar Kunstroute 2025 in Zarlardinge presenteert de Gentse kunstenares Mirte Vieren haar werk ‘De Waterwende’. Het sculpturale billboard bevraagt op poëtische en confronterende wijze de impact van stedelijke ontwikkeling op kleinschalige dorpen en nodigt uit tot een gesprek daarover. Maar het werk blijft niet lang staan. Geplaatst op een ongebruikt perceel in het hart van Zarlardinge, wekt het, met fragmenten van bestaande bouwprojecten, de suggestie van een aankomend nieuwbouwproject.
Mirte Vieren baseerde ‘De Waterwende’ op persoonlijke herinneringen: Zelf zag ze hoe de weg naar haar lagere school onherkenbaar veranderde – van kleine rijhuisjes naar grote nieuwbouw appartementsblokken. Deze herinnering is de ziel van het werk. Maar blijkbaar was de boodschap voor velen te herkenbaar.
Omdat omwonenden vreesden dat het sculptuur een echt bouwproject aankondigde, werd het kunstwerk beschouwd als ongewenst en ongepast. Daarnaast ontstond een breder debat: “Is dit wel kunst?” Sommigen keurden het werk af en vonden het ‘onvoldoende artistiek’. Dat een kunstwerk wordt afgewezen omdat het ‘onvoldoende artistiek’ zou zijn, is geen nieuw fenomeen. Het debat is een wereldwijde discussie die steeds weer oplaait zodra kunst zich buiten het veilige kader begeeft.
Het gevolg? ‘De Waterwende’ wordt op zondag 15 juni om 14.00 uur onder druk van lokale bezwaren officieel verwijderd. Wat voor Mirte begon als een kunstzinnige reflectie op verandering, eindigt in een symbolisch conflict: een kunstwerk dat verdwijnt precies vanwege de gevoeligheden die het probeerde bloot te leggen.




