Deel dit bericht op uw sociale media

Studiedag brengt basis- en secundair onderwijs dichter bij elkaar

Op woensdag 12 november 2025 vindt in het Sint-Gertrudiscollege in Wetteren een gezamenlijke studiedag plaats voor leerkrachten, directies en ondersteunend personeel uit de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs.
Studiedag brengt basis- en secundair onderwijs dichter bij elkaar

De dag wil de brug slaan tussen beide onderwijsniveaus, de samenwerking versterken en inspiratie bieden voor een vlottere overgang van leerlingen van het zesde leerjaar naar het secundair onderwijs.

De studiedag wordt georganiseerd door een samenwerking tussen directieleden van vier onderwijsnetwerken: de scholengemeenschap KSGWL voor het secundair onderwijs, Katholieke Scholengemeenschap Basisonderwijs Lede, de Katholieke Scholengemeenschap Rhode-Schelde en KOW – Sint-Lodewijk en Tussenbeke voor basisonderwijs.

Centraal op het programma staat een lezing door Tim Surma, expert in effectieve didactiek. Onder de titel “De 12 bouwstenen van effectieve didactiek” neemt hij de deelnemers mee in wetenschappelijk onderbouwde inzichten rond hoe leren werkt. Hij koppelt die inzichten aan concrete handvatten voor de klaspraktijk — een ideale basis om kennisdeling en samenwerking tussen basis- en secundair onderwijs te versterken.

Het organiseren van deze studiedag is een zeer bewuste keuze. Effectieve didactiek biedt een belangrijke meerwaarde voor zowel het basis- als secundair onderwijs omdat ze leerkrachten ondersteunt bij het maken van bewuste, wetenschappelijk onderbouwde keuzes in hun lespraktijk. Door inzichten te gebruiken over hoe leren écht werkt, verhogen we niet alleen het leerrendement, maar ook het welbevinden en zelfvertrouwen van leerlingen. Denk aan helder lesdoelen formuleren, werken met herhaling en oefening, feedback geven die leerprocesgericht is, en leerlingen actief laten verwerken — krachtige bouwstenen die in elke klas inzetbaar zijn.

Wanneer scholen en leerkrachten van het basis- en secundair onderwijs rond effectieve didactiek samenwerken, ontstaat er een gedeelde taal en visie op goed lesgeven. Die continuïteit maakt de overgang voor leerlingen vlotter: wat voor hen vertrouwd en herkenbaar is in de klasaanpak, helpt hen om sneller aan te sluiten en te groeien. Bovendien leren leerkrachten van elkaars expertise en context: basisscholen brengen inzichten uit het brede leren en grondige basisvaardigheden, secundaire scholen kunnen verdieping bieden en sterke vakdidactiek aanreiken. Samen werken aan effectieve didactiek is dus investeren in gelijke onderwijskansen, een sterkere leercontinuüm én een duurzaam partnerschap tussen scholen.

“We willen niet enkel elkaars werking beter leren kennen, maar ook sámen leren. Door expertise te delen versterken we het leer- en begeleidingsproces van elke leerling die de stap naar het secundair onderwijs zet.”

Er volgt ook nog een vervolg op deze studiedag. Op 11 maart 2026 komen leerkrachten opnieuw samen om ervaringen en goede praktijkvoorbeelden te delen over de scholen en basis en secundair heen.

De studiedag richt zich tot leerkrachten, beleidsondersteuners, zorg- en leerlingenbegeleiders, directies en bestuurders die een rol spelen in de begeleiding van leerlingen in de cruciale transitie tussen het basis- en secundair onderwijs. Tijdens de voormiddag is er ruimte voor interactie, voorbeelden en vragen, aangevuld met een blik op toekomstige samenwerkingen. Er zijn 175 personen ingeschreven.

 

Praktisch

  • Datum: woensdag 12 november 2025
  • Locatie: Sint-Gertrudiscollege, Wetteren
  • Onthaal vanaf 8.30 uur – start om 9.00 uur
  • Afsluit om 12.00 uur, met mogelijkheid tot vragen en uitwisseling

 

Cornelis Partners