De stuw en sluis van het nieuwe stuwsluiscomplex op de Dender in Aalst zijn door De Vlaamse Waterweg nv definitief in gebruik gesteld. Hierdoor wordt het waterpeil van de Dender tussen Aalst en Teralfene voortaan automatisch en fijnmazig geregeld met moderne klepbalgstuwen. Het meer dan 150 jaar oude stuwsluiscomplex in het centrum dat nog met schotbalken werkte, is definitief uit dienst genomen. In de toekomst zal aan het nieuwe complex net stroomopwaarts van de stad nog een vispassage en voetgangersbrug worden gebouwd.
De Vlaamse Waterweg nv werkt al enige tijd aan de vernieuwing van de stuwen op de Dender. De stuw in Aalst is de eerste in zijn soort in Vlaanderen. Ze bestaat uit twee stuwgangen met daarin een stuwklep waarvan de hoogte geregeld wordt door het pneumatisch opblazen van een balg. De stuw is geautomatiseerd waardoor het waterpeil zonder menselijke tussenkomst op niveau wordt gehouden. Dat kan tot op de centimeter. Deze techniek zal ook voor andere stuwen op de Dender worden toegepast.
De nieuwe stuw werd stroomopwaarts het stadscentrum van Aalst gebouwd zodat de oude stuw langs de Leo Gheeraerdtslaan in dienst kon blijven tijdens de bouw. Om de schepen het niveauverschil van de stuw te laten overbruggen, is ook een nieuwe sluis gebouwd. In de toekomst moet een vispassage het mogelijk maken dat vissen stroomopwaarts het niveauverschil van de stuw trapsgewijs kunnen overbruggen. Dat moet de biodiversiteit in de Dender ten goede komen. De bouw hiervan moet nog starten. “De stuw in Aalst is een belangrijke schakel in de waterhuishouding van de Dender”, beklemtoont Vlaamse minister voor Mobiliteit, Openbare werken, Havens en Sport Annick De Ridder. “Het waterpeil nauwkeurig kunnen regelen draagt bij tot de waterzekerheid in de streek. De stuwen moeten tijdig extra water doorlaten na een neerslagperiode en maximaal water ophouden tijdens een droogteperiode. De ervaring opgedaan bij de bouw in Aalst, kan nu worden meegenomen naar de andere stuwen.” De nieuwe stuw in Aalst past in het kader van het vernieuwingsprogramma voor de stuwen op de Dender en is voorbereid op de daarin voorziene afschaffing van de stuw in Teralfene.
Het nieuwe stuwsluiscomplex werd gebouwd in droge omstandigheden waarna de bedding van de Dender plaatselijk verlegd werd. De bouw startte al in 2015. Naast de bouw van de moderne stuw en sluis werd ook een nieuw bedieningsgebouw opgetrokken. De oevers werden aangepast omdat het waterpeil tussen de oude en nieuwe sluis nu lager staat maar het grondwaterpeil op niveau moet blijven. Ten behoeve van de scheepvaart werd de zwaaikom uitgebreid en de rivier uitgediept. Op termijn zal het oude stuwsluiscomplex in het centrum van Aalst worden gesloopt. “Waterbouwkundige werken zijn altijd complex”, weet wnd. gedelegeerd bestuurder Krista Maes van De Vlaamse Waterweg nv. “Tijdens de bouwwerken in de Dender moest de waterafvoer gegarandeerd blijven en mocht de scheepvaart maar beperkte tijd worden gestremd.”
De twee stuwkleppen van het nieuwe complex, die afzonderlijk van elkaar kunnen worden bediend, hebben elk een afvoersectie van 28 vierkante meter. De gezamenlijke afvoersectie van de nieuwe stuw is daarmee 10 vierkante meter ruimer dan de oude stuw uit 1867 die nog handmatig met schotbalken werd bediend. De nieuwe sluis is 71 meter lang en 6 meter breed en kan net als de stuw vanop afstand worden bediend. pagina 2 van 2 De Vlaamse Waterweg nv investeerde al 41 miljoen euro in de werken op de Dender in Aalst. De werken werden uitgevoerd door Soetaert, CSM, Ghent Dredging, EES Infra en Equans.