Vooruit Aalst blijft strijden voor rechtstreekse treinen in Erembodegem. Men stelt binnen de partij dat rechtstreekse treinen geen overbodige luxe zijn, maar ze zijn wel essentieel voor de vele pendelaars in de Aalsterse deelgemeente Erembodegem. Vooruit Aalst blijft aandringen op het herstel van de rechtstreekse treinverbindingen tussen Erembodegem en Gent/Brussel. Sinds 15 december 2025 zijn die verbindingen afgeschaft. Ondertussen zijn we zes maanden verder en nog steeds verliezen pendelaars elke dag kostbare tijd door verplichte overstappen.
Federaal parlementslid Anja Vanrobaeys stelde hierover opnieuw een parlementaire vraag aan de minister van Mobiliteit. Uit het antwoord blijkt dat de NMBS bereid is het om de zaak opnieuw te onderzoeken, maar dat er nog geen enkele concrete toezegging is gedaan. “De realiteit is dat onze pendelaars al een half jaar elke dag tijd verliezen,” zegt Anja Vanrobaeys, federaal parlementslid voor Vooruit. “De extra S-treinen naar de Europese wijk via Schuman zijn misschien een nuttige aanvulling, maar ze mogen het grotere plaatje niet verdoezelen. Twee extra treinen naar Schuman lossen niets op voor wie naar Gent of Brussel-Centraal moet. Wat Erembodegem nodig heeft, is hun rechtstreekse trein terug. Punt.”
“Bovendien ben ik bijzonder verontwaardigd over de telkens wisselende verklaringen voor het verdwijnen van de verbinding. In februari klonk het nog dat er geen rijpaden meer beschikbaar waren door de toename aan internationale treinen op de Noord-Zuidas in Brussel. Nu in juni wordt plots de werf in station Denderleeuw als oorzaak naar voren geschoven. Eerst was er zogezegd geen plaats meer op het spoor, nu zijn het de werken. Wat is het morgen?” vraagt Vanrobaeys zich af.
Gert Cardon, gemeenteraadslid uit Erembodegem, vult aan: “Erembodegem telt bijna 13.000 inwoners en meer dan 1.100 dagelijkse opstappers. Dit station is geen randhalte, maar een essentiële schakel. Tijdens de gemeenteraad vorige dinsdag verklaarde de schepen dat de overstaptijd in Aalst naar Gent zou worden ingekort. Maar dat is voor ons geen volwaardig alternatief. Pendelaars willen geen extra overstap – ze willen hun oude verbinding terug. Wat vaststaat: ze zijn al zes maanden de dupe. Wij willen geen excuses meer, we willen oplossingen.”
Vooruit Aalst blijft zich vastbijten in dit dossier. Rechtstreekse treinen zijn geen gunst, maar een basisdienst. De mensen van Erembodegem hebben recht op een vlotte, directe verbinding. “We zullen blijven druk zetten – in het parlement en in de gemeenteraad – tot die treinen daar opnieuw stoppen,” besluiten Vanrobaeys en Cardon.




