Bescherming van onderzeese infrastructuur is cruciaal voor betrouwbare energienetwerken en nationale veiligheid. Jan De Nul investeert in zijn grootste rotsinstallatieschip tot nu, speciaal ontwikkeld om onderzeese infrastructuur te beschermen. Het schip wordt uitgerust met ultralage-emissietechnologie en motoren die op biobrandstof en groene methanol kunnen draaien.Wereldwijd groeit de vraag naar bescherming van onderzeese infrastructuur voor energie en data. Om aan deze vraag te voldoen, investeert Jan De Nul in een nieuw schip, speciaal ontworpen om kabels op de bodem van de zee en funderingen van windturbines te beschermen.
Wereldwijd liggen er duizenden kilometers aan kabels op de zeebodem. Ze transporteren elektriciteit tussen landen en continenten, en verbinden windparken op zee met het vasteland. Zelfs het overgrote deel van het internationale dataverkeer loopt nu via onderzeese kabels. Maar die zijn kwetsbaar voor schade en vormen mogelijke doelwitten voor sabotage, omwille van hun strategisch belang. Met een nieuw en hoogtechnologisch rotsinstallatieschip vergroot Jan De Nul zijn capaciteit om die kritieke infrastructuur te beschermen. Het nieuwe schip, genaamd George W. Goethals, zal zich vooral richten op projecten rond energie op zee. Met verschillende energieprojecten in ontwikkeling in de Noordzee en Zuidoost-Azië zal het schip vooral in deze regio’s aan de slag gaan.
De George W. Goethals is gespecialiseerd in het installeren van rotsen rond de funderingen van windturbines en onderzeese kabels. Het schip kan tot 37.000 ton materiaal vervoeren en wordt uitgerust met een verticale en een zijdelingse valpijp, die grote rotsblokken tot waterdieptes van 400 meter kunnen installeren. Philippe Hutse, Directeur Offshore Energy bij Jan De Nul: “Dit ultramoderne schip is een grote investering en een weloverwogen beslissing. Als Wereldbouwers werken we mee aan betrouwbare energiesystemen wereldwijd. Energie-infrastructuur op zee beschermen is daarvoor essentieel. Met dit nieuwe schip schakelen we een versnelling hoger om deze uitdaging het hoofd te bieden.”
De George W. Goethals is het derde rotsinstallatieschip in de vloot van Jan De Nul dat meer dan 30.000 ton kan laden. Het schip is volledig in eigen huis ontworpen en weerspiegelt de jarenlange ervaring van het bedrijf in de bescherming van infrastructuur op zee. Philippe Hutse: “We hebben decennia aan praktijkervaring en expertise opgebouwd in onderzeese rotsinstallatie. Die kennis hebben we allemaal verwerkt in het design van dit nieuwe schip. Het totale laadvermogen van onze rotsinstallatievloot stijgt daarmee tot boven 100.000 ton. Deze investering zal onze koppositie in de sector verstevigen.”
Naast het rotsinstallatieschip bouwt Jan De Nul ook twee extra-large kabelschepen, de Fleeming Jenkin en de William Thomson. Beide schepen zullen 28.000 ton kabel kunnen vervoeren, meer dan eender welk schip vandaag op de markt. Ze zijn ontworpen om kabels over grote afstanden te installeren met minder onderzeese verbindingen. Daardoor zijn ze bijzonder geschikt voor interconnectiekabels die energienetten wereldwijd met elkaar verbinden. Deze kabels zorgen ervoor dat elektriciteit snel kan stromen van gebieden met te veel energie naar regio’s met te weinig energie, wat de betrouwbaarheid van hernieuwbare energie aanzienlijk versterkt.
(Foto: JDN)




