Wijziging van parkeerbeleid in Aalst is geen 1 aprilgrap…

Vanaf 1 april 2020 wordt het parkeerbeleid voor het centrum van Aalst aangepast. Na de bijkomende schoolstraten eerder dit jaar en de versterkte aanpak van autodeelsystemen, is dit een nieuwe grote maatregel in het mobiliteitsbeleid van de stad. Door de parkeertarieven aan te passen wil de stad aanzetten tot een slimmer gebruik van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte: in het stadscentrum dient parkeren op straat vooral voor kortparkeren, om snel boodschappen te doen, en voor bewoners. Wie langer parkeert, kan terecht op of in de verschillende grote parkings in de stad. Voor het parkeren op straat worden daarom vanaf 1 april 2020 een aantal tariefaanpassingen doorgevoerd. Die moeten ervoor zorgen dat het zoekverkeer in de stad vermindert. Later in 2020, zullen ook aanpassingen doorgevoerd worden in de overige, niet-betalende, zones van het stadscentrum.

Een overzicht van de wijzigingen: Kortparkeren: Het vroegere gratis kwartier wordt verlengd tot een gratis half uur. Voor het eerste uur straatparkeren betaal je 2 EUR/uur, voor het tweede uur wordt dat 2,5 EUR/uur. De parkeerduur wordt teruggebracht naar maximaal 2 uur. Wie langer dan 2 uur wil parkeren begeeft zich beter naar één van de publieke parkings. Enkel op de (parking van de) Houtmarkt mag je nog 3 uur parkeren. Daar zijn de tarieven ook lager: 1,5 EUR/uur voor het eerste uur, 2 EUR/uur voor het 2e uur. Dit lager tarief geldt ook in de betalende straten op rechteroever.

Shop & go: Daarnaast zal ook het aantal ‘shop & go’-plaatsen in 2020 verder worden uitgebouwd . Dit zijn parkeerplaatsen waar je tussen 09.00 en 18.00 uur (en vanaf april 19 uur) een half uurtje gratis kan parkeren terwijl je een boodschap gaat doen. Je hoeft hiervoor geen ticket te nemen. Na het half uur moet je je wagen wel verplaatsen. Doordat niemand langer dan een half uur mag parkeren op deze plaatsen, is er ook meer kans om een vrije parkeerplaats te vinden. Na 18.00 uur (en vanaf april 19.00 uur) kunnen alle ‘shop & go’-plaatsen ook door bewoners gebruikt worden. Op dit moment zijn er al een 30 tal ‘shop & go’-plaatsen in Aalst te vinden. Ook het einduur van het betalend parkeren wordt verlengd. Vanaf 1 april 2020 moet er in het centrum betaald worden tot 19.00 uur in plaats van tot 18.00 uur. Ook ’s avonds neemt de parkeerdruk immers overal toe.

Op de parking Keizershallen zal je vanaf 1 april 2020 het eerste uur gratis parkeren. De parking wordt ook betalend tot 19.00 uur maar dankzij het gratis eerste uur blijft de parking de facto gratis voor wie na 18 uur de parking oprijdt . Hier betaal je voor een halve dag 2,5 EUR – dit verandert niet. Voor een volledige dag wordt dit 4 EUR. Een maandabonnement kost voortaan 40 EUR.

Wie niet over een geldig parkeerticket beschikt, ontvangt tot op heden een ‘halve dag-ticket van 16 EUR’. Deze retributie kan je dus twee keer per dag ontvangen als je een hele dag op dezelfde plaats blijft staan. Dit leidt tot heel wat verwarring en ergernis en daarom verandert dit. Wie niet over een geldig parkeerticket beschikt, krijgt vanaf 1 april een ‘volledige dag-ticket’ van 25 EUR aangerekend.

Een laatste aanpassing gaat over de kostprijs van de bewonerskaarten. Het tarief voor een eerste bewonerskaart wordt enkel geïndexeerd, maar het tarief voor een 2e bewonerskaart wordt verhoogd naar 200 EUR. Door de tarieven voor het straatparkeren op te trekken en deze te combineren met het gratis half uur wordt het duidelijker dat de parkeerplaatsen op straat vooral bestemd zijn voor kortparkeren, terwijl langparkeren goedkoper is op één van de grotere betaalparkings. Ook het aangepaste einduur van betalend parkeren ontmoedigt het parkeren op straat, waardoor bewoners meer kans hebben om een parking in de buurt van hun woning te vinden.

Om de parkeerdruk in de binnenstad op te vangen, worden er in de loop van 2020 ook een aantal nieuwe parkings in gebruik genomen: – Begin 2020 zal een deel van de personeelsparking van Tereos, aan de Frits De Wolfkaai, tijdens het weekend (vrijdagavond tot maandagochtend) voor iedereen opengesteld worden. – In de 2e helft van 2020 wordt de nieuwe pendelparking in gebruik genomen. Daar is een gebouw in aanbouw van 900 parkeerplaatsen, tegenover 650 plaatsen vroeger. Tijdens de weekdagen dient die parking vooral voor de pendelaars maar op zaterdag is dit een publieke parking nabij het centrum, aan interessante tarieven. – Verder wordt tegen 2022 op het Esplanadeplein een ondergrondse parkeergarage voorzien met een parkgebied bovengronds als groene toegangspoort naar de scholen in de omgeving en naar het winkelcentrum van Aalst.

De stad werkt intussen verder aan een vernieuwd mobiliteitsplan. In de loop van 2020 zullen nog diverse ingrepen voorgesteld worden om de stad aangenamer, veiliger en beter bereikbaar te maken.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Wijziging van parkeerbeleid in Aalst is geen 1 aprilgrap…

  1. William Minnaert schreef:

    Opnieuw worden de mensen getroffen die in Aalst werken, en geen parkeerplaats hebben. Ik denk hier o.a. aan al het onderwijzend personeel van een 5-tal secundaire en lagere scholen in het centrum. Winkelen mag je wel nog (ah, ja, dat brengt op), werken hier niet meer. Misschien moet men de instellingen dan maar eens aanpakken die geen parkeerplaatsen of mobiliteitsbudget voorzien. Niet iedereen kan immers met het openbaar vervoer komen als je niet 9 to 5 werkt, of 1.5 uur onderweg zijn voor 12 km.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *