Wijk Leeuwbrug in Denderleeuw krijgt nieuw circulatieplan…

Op 21 september van dit jaar gaat het nieuwe circulatieplan in de wijk Leeuwbrug in voege. Het station van Denderleeuw speelt, met duizenden pendelaars die er elke dag op- en afstappen, een belangrijke rol binnen de gemeente. De stationsbuurt is ook een levendige woonkern, waar heel wat inwoners dicht bij elkaar wonen. Wandelaars, fietsers, pendelaars en bewoners moeten er aangenaam kunnen vertoeven. Vanuit dat oogpunt werd een nieuw circulatieplan opgesteld en wordt een nieuwe inrichting voorzien voor verschillende straten in de buurt.

De A. Rodenbachstraat en Spoorweglaan worden de twee verkeersassen die elk een rijrichting zullen bedienen. De A. Rodenbachstraat wordt de hoofdas richting de Kemelbrug en de Spoorweglaan wordt de hoofdas van de brug naar het station.
De Spoorweglaan zal, net als de A. Rodenbachstraat, ingericht worden als éénrichtingstraat. In de wijk Leeuwbrug worden kleinere verkeerslussen gecreëerd, die aansluiten op de as A. Rodenbachstraat. Concreet worden Bosstraat, Sterrenboslaan, Sint Annastraat, Fabriekstraat en Van Lierdestraat, deel tussen Stationsstraat en Jan Verhavertstraat, éénrichting. Zo wordt er een fietsas gecreëerd in de wijk. Koning fiets De fiets wint meer dan ooit aan populariteir en daarom worden er ingroepen doorgevoerd die het fietsen bevorderen.

In de Sterrenboslaan wordt éénrichtings-verkeer ingevoerd om meer ruimte te geven aan fietsers. De rijbaan wordt er versmald door de aanleg van een verhoogd fietspad tegen de rijrichting. Voor de fietsers in de rijrichting wordt een fietssuggestiestrook aangebracht. In de Wijmenierlaan komen fietssuggestie-stroken. De Kruisstraat en Bosstraat worden fietsstraten. Dit betekent dat de fietser voorrang heeft op de auto. Fietsers mogen de volledige rijbaan gebruiken terwijl auto’s niet sneller dan 30 km/u mogen rijden en fietsers niet mogen inhalen. Door deze aanpassingen binnen de wijk ontstaat er een veilige fietsroute naar het jaagpad en de fietssnelweg F2 Gent-Brussel. Fietsers op de fietssnelweg F415, Burst – Denderleeuw, zullen in de toekomst vanaf de Kemelbrug via een veilige doorsteek achter de huizen van de A. Rodenbachstraat naar het station van Denderleeuw kunnen rijden.

Het stationsplein zal ingericht worden als een volledig parkeer- en verkeersvrije ontmoetingsruimte. Wie toch nog wil parkeren aan het station, kan zijn wagen kwijt op de pendelparking langs de Kouterbaan, op de toekomstige parking op de site Paristyl in de Spoorweglaan of op de pendelparking in de Stationsstraat. Over deze laatste parking heeft de gemeente met Infrabel een akkoord gesloten om deze binnenkort open te stellen voor niet-treinreizigers, wat dus heel wat extra parkeergelegenheid voor bezoekers aan stationsbuurt zal creëren.

Bij iedere heraanleg van busperrons wordt er geïnvesteerd in het verhogen van de toegankelijkheid en worden deze aangepast naar de toegankelijkheidseisen van De Lijn. Zo wordt elke halte vlot toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. Ook werd er recent geiînvesteerd in de de aanschaf van 2 elektrische deelwagens. Deze maken deel uit van het mobipunt dat de komende jaren zal gerealiseerd worden aan het station.

Door het verder uitbouwen en faciliteren van het station als belangrijk vervoersknooppunt met deelwagens en, in de toekomst, ook deelfietsen tracht de gemeente het openbaar vervoer te promoten en burgers te doen nadenken over de aanschaf van een eigen wagen. Het nieuwe circulatieplan en de toekomstplannen voor de nieuwe stationsomgeving werden gebundeld in een infobrochure. Deze brochure werd gebust bij de inwoners van de wijk Leeuwbrug en is ook te raadplegen op de website van de gemeente.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Wijk Leeuwbrug in Denderleeuw krijgt nieuw circulatieplan…

  1. Jeff Jefferson schreef:

    Ik denk er nu niet aan om de fietsmaffia terwille te zijn. Ik laat de fiets en ook de trein voortaan voor wat ze zijn. Het is de laatse maanden zeer rustig op de weg, dus vanaf vandaag tuf ik rustig verder met mijn auto. De cafés en horecazaken op het stationsplein zien mij ook nooit meer terug. En dat kan allemaal zonder hun protest te horen. Het zal er nog mee verbeteren me de groene dictatuur in de regering. Net als in 2003 na paarsgroen halen e opnieuw nog 1 zetel zoals toen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *