Vooruit-Groen blijft strijden voor treinlijn 82 Burst-Aalst!…

In de media verschenen deze week verschillende artikels over het feit dat de NMBS overweegt om een heel aantal zogenaamde kleinere treinhaltes, verspreid over heel België, definitief af te schaffen. Op sociale media brak de discussie hieromtrent direct los! Zo ook bij mensen uit Erpe-Mere en Aalst, want onder de mogelijke doelwitten vallen de haltes Bambrugge, Vijfhuizen en Aalst-Kerrebroek. Dit zijn drie haltes van treinlijn 82, het geliefde boemeltreintje tussen Burst en Aalst. Erger nog, men maakt zelfs van de gelegenheid gebruik om de rendabiliteit van de gehele treinlijn in twijfel te trekken. Het is trouwens lang niet de eerste keer dat lokale trajecten – zoals ook treinlijn 82 – op deze manier aangevallen worden. Om de zoveel jaar oppert de NMBS het afschaffen van kleinere haltes, daluurtreinen of gehele treinlijnen als halfslachtige oplossingen voor het gebrek aan rendabiliteit of onder het mom van besparingen. Sowieso, steeds opnieuw stelt men maatregelen voor die de dienstverlening van het lokaal openbaar vervoer grondig (kunnen) aantasten. Bij elke gelegenheid heeft Vooruit-Groen zich tegen de voorgestelde of geplande maatregelen omtrent treinlijn 82 verzet, omdat wij – altijd al en nu nog steeds – ten volle overtuigd zijn van de absolute meerwaarde van deze unieke buurtspoorweg. Nu al is het een soort van snelle en comfortabele metro tussen Erpe-Mere en Aalst – vooral gretig gebruikt door scholieren, onderwijspersoneel en andere pendelaars – maar er zit nog heel wat meer potentieel in! Potentieel waarbij alle haltes even belangrijk zijn.

Zo loopt de route langs twee KMO-zones, waar bedrijven bijna schreeuwen om personeel. Treinlijn 82 voorstellen als handige pendeldienst van en naar het werk, kan de invulling van deze vacatures alleen maar ten goede komen. Bovendien tuft het boemeltreintje bijna parallel met de Oudenaardsesteenweg en de Gentsesteenweg, waar het met de auto, elke dag opnieuw, ongeduldig aanschuiven is. Met de trein daarentegen sta je vanuit Burst op minder dan 20 minuten in centrum Aalst en als bonus hoef je niet te zoeken naar een (in Aalst haast onvindbare en tevens onbetaalbare) parkeerplaats.

Treinlijn 82 is dus op alle vlakken een praktisch en duurzaam alternatief voor de auto, waar juist extra in geïnvesteerd zou moeten worden, in plaats van telkens weer tot de aanval over te gaan of onverschillig te blijven vasthangen aan het huidige beleid, waarin de trein vrijwel alleen tijdens piekuren en dan ook nog enkel tijdens schoolperiodes rijdt. Er kan zoveel gedaan worden om het traject aantrekkelijker en meer rendabel te maken…

Haltes afschaffen hoort daar allesbehalve bij. De bestaande haltes dienen absoluut behouden te worden. Erpe-Mere is immers groter dan Burst en Mere alleen. Ook wie in Bambrugge of in de omgeving van Vijfhuizen woont, heeft recht op een nabijgelegen treinverbinding. Aalst-Kerrebroek is voor de Erpe-Meerse kinderen die bijvoorbeeld schoollopen in TechniGO! Campus Ledebaan of het VTI, een onontbeerlijke stopplaats.

Het al dan niet afschaffen van de kleinere haltes ligt deze week nog op tafel, tijdens een raad van bestuur van de NMBS. Patrick De Swaef en Kevin Knockaert schoten daarom direct in actie en stelden gisteren op de gemeenteraad voor om een spoedmotie te versturen, als signaal dat de gemeente Erpe-Mere tegen de verdere afbouw van treinlijn 82 is. Dit voorstel werd afgewezen, omdat vorig jaar dezelfde actie ondernomen werd, maar toch kon Vooruit-Groen zo het lot van de dierbare pendeltrein weer onder de aandacht brengen van de raadsleden en verzekering afdwingen dat de burgemeester en bevoegde schepen treinlijn 82 steevast zullen blijven verdedigen, onder meer in de vervoerregioraad.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *