Vijftien Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten gaan autodelen…

Lokale mobiliteitsaanbieder Valckenier, die van autodealer uitgroeide tot een mobiliteitservicebedrijf, zorgt voor een Vlaamse primeur en lanceerde vandaag 22 juni 2020 samen met de Intercommunale Solva een globaal autodeelsysteem in vijftien gemeenten rond Aalst. Valckenier Share zal zowel de medewerkers van de gemeenten als de inwoners een innovatieve mobiliteits-service aanbieden door 28 elektrische deelwagens ter beschikking te stellen. Het wordt een duurzaam en op maat gemaakt alternatief voor lokale verplaatsingen dat het sociale weefsel van de brede regio zal versterken.

Valckenier Share, een boost voor gedeelde mobiliteit in landelijke gemeenten. Samen met de Intercommunale Solva, het verbindend netwerk autodelen.net en vijftien Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten zette Valckenier afgelopen maanden een regionaal autodeelsysteem op poten. Het Valckenier Share autodelen, dat in mei 2019 reeds in Aalst werd gelanceerd, wordt zo regionaal uitgebreid naar Moorsel, Brakel, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Herzele, Kluisbergen, Lede, Lierde, Maarkedal, Oosterzele, Ronse, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem en Haaltert. Het samenwerkingsverband, dat de werktitel ‘Autodelen Zuid-Oost- Vlaanderen’ meekreeg, is uniek in Vlaanderen.

Het is de eerste Vlaamse raamovereenkomst die zo’n twintigtal regionale partijen verenigt. Er wordt voor het eerst over vervoersregio’s en intercommunales heen samengewerkt. Het partnerschap is gebaseerd op de gemeenschappelijke overtuiging dat de regionale mobiliteitsoplossing niet in het voertuig, maar in het systeem zit.

Het gemak van de inwoners dient steeds voorop te staan bij het regionaal autodeelsysteem. Bovendien werkt dergelijke mobiliteit des te efficiënter wanneer meerdere lokale partijen er samen hun schouders onder zetten. Zo kan het regionaal autodelen een goedkope, efficiënte en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing aan de lokale inwoners aanbieden.

Bij heel wat Vlamingen – ook in centrumsteden en landelijke gemeenten – staat de (tweede) wagen het grootste deel van de tijd stil en zorgen de vele wagens bovendien voor verkeersdrukte, parkeerdruk en meer fijn stof in de lucht, ten nadele van de leefbaarheid binnen de gemeente of stad. Via het regionale autodeelsysteem, gefaciliteerd door Valckenier Share, kunnen de gemeenten hun bewoners een geïntegreerd en duurzaam, maar ook laagdrempelig alternatief voor lokale verplaatsingen aanbieden. Dit betekent een enorme boost voor de gedeelde mobiliteit in de regio en zal over twee jaar maar liefst 136,16 ton CO2 besparen.

Regionaal autodelen met het karakter van een lokale service. Valckenier leverde afgelopen maand zo’n 28 elektrische deelwagens die op verschillende locaties in de vijftien gemeenten ter beschikking van de inwoners en gemeentemedewerkers zullen staan. Valckenier zal ook de drijvende kracht achter het regionaal autodeelsysteem zijn: het autodelen verloopt via het mobiel deelplatform Share Mobility en ook het onderhoud, het beheer van de wagens en de assistentie neemt Valckenier via haar Share-service voor haar rekening.

Gebruikers kunnen rekenen op haar klantgerichte, nabije service. Het delen van de wagen gebeurt dan wel volledig mobiel en biedt een snelle, innovatieve oplossing voor wie zich veilig en comfortabel wil verplaatsen, vanuit haar jarenlange ervaring binnen de mobiliteit weet Valckenier dat de gebruiker ook op begeleiding of ondersteuning rekent. Met andere woorden, een autodeeldienst die zekerheid en betrouwbaarheid garandeert.

Uitgebreide informatie over de werking van het systeem, o.a. geïllustreerd a.d.h.v. instructieve video’s, is dan ook beschikbaar op de vernieuwde Valckenier Share website (www.valckeniershare.be). Regionaal autodelen met de voordelen van een overkoepelende systeem. Figuurlijk en letterlijk een service bij de deur.

Dit bericht is geplaatst in Publireportage. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *