Veiligheidsbeleid op maat tijdens Ronde van Vlaanderen…

De Muur Geraardsbergen decor Ronde van Vlaanderen Persregio DenderHet weekend van de 101ste Ronde Van Vlaanderen betekent voor heel wat wielerliefhebbers ware hoogdagen. Alle (veiligheids)partners nemen de verantwoordelijkheid om het unieke evenement – als voorbeeld van sportiviteit en verdraagzaamheid – in goede banen te leiden. Hiervoor nemen de gouverneur, de bestuurlijke overheden en de politie bijzondere veiligheidsmaatregelen.​ Net zoals de burgemeesters instaan voor de openbare orde in hun gemeenten, staat de gouverneur in voor de openbare orde in de provincie*. Zoals steeds neemt gouverneur Briers hierin een coördinerende rol op. Daarbij hanteert hij een veiligheidsbeleid op maat. Naast het eenzijdig opleggen van maatregelen, organiseren zijn diensten coördinatievergaderingen waar bepaalde beslissingen genomen worden. De gouverneur stelt voor sommige veiligheidsaspecten een bestuurlijk kader ter beschikking van de gemeenten. Zij beslissen of zij hier integraal, gedeeltelijk of geen gebruik van maken. Hierdoor wordt een aanzet gegeven tot een eenvormig veiligheidsbeleid met maximaal respect voor de lokale autonomie van de burgemeester.

Voor de Ronde van Vlaanderen werd een interprovinciaal bijzonder nood- en interventieplan opgemaakt. In het plan staan alle contactgegevens van alle betrokken actoren en ook de te volgen procedures als er een noodsituatie plaatsvindt. Ook tijdens het evenement vindt een coördinatie plaats vanuit de multidisciplinaire commandopost in Oudenaarde en het Communicatie en Informatiecentrum Oost-Vlaanderen (CICOV) in Gent. Deze commandopost staat ook in contact met eventuele lokale commandoposten.

Zoals vorige jaren worden veiligheidszones gecreëerd waar extra maatregelen worden getroffen omdat daar een grote volkstoeloop verwacht wordt. In Oost-Vlaanderen bakenen de burgemeesters dit jaar 17 zones af. De veiligheidszones zijn verspreid over 7 gemeenten: 5 in Oudenaarde, 3 in Geraardsbergen, 3 in Kluisbergen en 3 in Ronse, 1 in Aalst, 1 in Maarkedal en 1 in Wortegem-Petegem. In deze zones geldt een rugzakkenverbod. De korpschefs zullen een lokale risicoanalyse maken en kunnen verschillende vormen van handhaving hanteren: visuele controle, controle van kledij en persoonlijke goederen, bestuurlijke fouille. Nieuw: hier en daar zullen betonblokken of andere hindernissen worden opgetrokken om terroristische aanslagen zoals in Nice, Berlijn of London te vermijden. Bepaalde zones zullen vooraf ook gecontroleerd worden op explosieven.

Het luchtruim wordt beveiligd zoals vorig jaar. In de veiligheidsregio Oudenaarde-Ronse-Kluisbergen geldt er preventief een verbod om op te stijgen en te landen. Dat betekent dat men geen luchtballonnen kan oplaten, of luchtdopen kan organiseren. Daarnaast blijft het luchtruim rond de koerskaravaan gereserveerd voor de heli’s van VRT en de federale politie. In sommige gemeenten zijn drones verboden in een zone van 500 meter zijdelings van het parcours. Hetzelfde geldt voor luchtballonnen.

Gouverneur Briers wil alle chauffeur-wielerliefhebbers, herinneren aan hun verantwoordelijkheid achter het stuur. De sensibiliseringscampagne van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) hanteert de slogan: “Drinken en rijden is niet sportief. Echte supporters bobben mee”! De gouverneur stuurde alle genodigden van randevenementen een digitale, sensibiliserende flyer. Verder is er responsabilisering op de pendelparking van Oudenaarde. Een alcovisionparcours simuleert met een speciale ‘promille’ bril het effect van alcohol op het gezichtsveld. Bij terugkeer op de pendelparkings kunnen bezoekers ook een alcoholtest afleggen. Naast deze preventieve, sensibiliserende aanpak, is er ook een repressieve aanpak door politie en parket om de 8% overtreders – tijdens 100ste editie Ronde van Vlaanderen in 2016 – te doen dalen. Alcoholcontroles door de politiediensten zullen bijgevolg opnieuw plaatsvinden.

Het openbaar vervoer is een goed alternatief voor de auto. Wielerliefhebbers kunnen vlot en veilig van het station en vanaf de randparkings via pendelbussen, naar de feestzones aan de aankomst, in Kluisbergen of Ronse. Meer informatie hierover is terug te vinden in het afzonderlijke persbericht van de Provincie Oost-Vlaanderen. Dankzij de financiële steun van Ronse, Kluisbergen en Oudenaarde, en Flanders Classics legt de NMBS 2 extra treinen in, zodat er zondagvoormiddag om het uur een trein richting Oudenaarde en Ronse rijdt. Voor alles wat met de Ronde van Vlaanderen te maken heeft, kan men terecht op: www.rondevanvlaanderen.be. Wie op zoek is naar meer lokale informatie, kan terecht op de gemeentelijke websites. Gouverneur Briers lanceerde een oproep bij de gemeenten om cruciale informatie op hun website te groeperen: “Zo is er info over bereikbaarheid, toerisme, evenementen en veiligheid. Zodat alle burgers relevante informatie op een snelle en efficiënte manier terugvinden.” Toch nog vragen? Er is ook een nieuw infonummer: 078 05 10 80 (operationeel elke werkdag van 15 maart tot en met 2 april 2017).

Ook de organisatie zet in op veiligheid. Zo’n 1930 signaalgevers en 65 mobiele signaalgevers zullen opnieuw het parcours beveiligen. De mobiele signaalgevers zullen meer en meer gebruik maken van de nieuwe signalisatieborden: ‘way-outs’ en ‘way-ins’. In de rand van het parcours zorgen nog eens 260 stewards en 365 beveiligingsagenten voor de veiligheid van de randevenementen.

Maximaal 16.000 wielertoeristen op zaterdag. Op zaterdag blijft het evenement voor de wielertoeristen steeds meer buitenlandse gasten aantrekken. Om alles organisatorisch en met respect voor de leefomgeving en het milieu de nodige uitstraling te geven, wordt opnieuw een convenant afgesloten. Er zijn maximaal 16.000 deelnemers toegelaten. Om dit aantal te bewaken zullen bepaalde stukken van het parcours exclusief voorbehouden zijn voor deelnemers van het evenement. Reeds op vrijdag worden de Koppenberg, Oude Kwaremont en de Paterberg verkeersvrij gehouden omdat er voorbereidings-werkzaamheden van de evenementen verricht worden.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *