Tonnagebeperking in Aalst goedgekeurd op gemeenteraad…

Op de gemeenteraad van 15 september werd de beslissing goedgekeurd om in het centrum van de stad een tonnagebeperking in te voeren. “Het gaat om het gebied begrensd door R41-N9 (Gentsesteenweg-Capucienenlaan), tijdens de spitsuren van de scholen, tussen 07.45 en 08.45 uur elke weekdag, en tussen 15.30 en 16.45 uur iedere weekdag uitgezonderd woensdag, en tussen 11.30 en 12.30 uur op woensdag,” zegt schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open Vld).  De eerder genomen beslissing hierover van februari dit jaar werd samen met de stakeholders herbekeken. De reden hiertoe bestond erin dat een tonnagebeperking vanaf 3,5 ton onwerkbaar bleek gelet op het groot aantal voertuigen die onder de regeling zouden vallen, bijvoorbeeld grote personenvoertuigen. Het risico zou er dan ook in bestaan dat er te veel uitzonderingen zouden worden toegekend waardoor de regel zijn doel zou voorbijschieten.  Bovendien zijn het vooral de grote vrachtwagens die voor onveiligheid zorgen en die potentieel een grotere risico in zich dragen om zware verkeersongevallen te veroorzaken.

Bedrijven zullen kunnen uitzonderingen vragen , maar deze zullen beperkt worden tot structurele vergunningen, nl. voor leveringen van tijdsgebonden materialen die gebruikt worden voor een continue verwerking gedurende meer dan 6 uur, en punctuele uitzonderingen, nl. voor leveringen die eenmalig en kortstondig zijn in zeer specifieke situaties die redelijkerwijze niet buiten de venstertijden kunnen worden verricht. De invoering van de tonnagebeperking voor vrachtverkeer vanaf 7,5 ton is voorzien voor 4 januari 2021.

Om tot een economisch draagbare en haalbare regeling te komen zal de reglementering rond de venstertijden in het voetgangersgebied herbekeken worden.  Leveren in het centrum zal in de toekomst mogelijk gemaakt in een ruimer tijdsbestek wat als resultaat zal hebben dat leveringen met  zware voertuigen in de binnenstad meer gespreid kunnen gebeuren en de overdruk in de voormiddag zal verminderen.  Zo zal er kunnen geleverd worden vanaf 6 uur tot 7.30 uur en vanaf 08.45 uur tot 11.15 uur, en zal ook een avondlevering mogelijk zijn tussen 18.00 uur en 21.00 uur.

Deze voorstellen werden ook doorgesproken met de adviesraden “Handel en Horeca” en “KMO en Industrie”, met de Confederatie Bouw en met Unizo en VOKA.  De adviesraden gaven in deze een constructief advies, aldus Christoph D’Haese, Katrien Beulens en Jean Jacques De Gucht.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *