Tonnage-beperking goed voor wrevel binnen politieke kringen…

Bart De Spiegeleer en John Hendryckx van de Aalsterse partij LijstA stellen zich de vraag of de veiligheid voor onze kinderen in de namiddag niet belangrijk is. Deze maand stemt de gemeenteraad over de tonnage-beperking. Een maatregel die is gestart bij een limiet voor 3,5 T en nu is opgetrokken naar 7,5T. Terwijl we zien dat vele steden een beperking tot 5,5 T hanteren. Tenslotte gaat het om de kern van wat een jaar geleden zich afspeelde in Aalst: “de dode hoek”. Bart De Spiegeleer (lijstA): “Ook lezen we geen vermelding van een middag- of naschoolse beperking in de beslissing van het CBS, alsof veiligheid dan niet meer primeert. En dit terwijl uit een studie van het VIAS instituut (voorheen BIVV) blijkt dat er 50% meer ongevallen gebeuren op de terugweg van school.”

“Als Aalst zich wil profileren als fietsstad, maak er dan een fietsveilige stad van. We hopen dat de meerderheid de teksten alsnog aanpast met de duidelijke vermelding van een avond- en woensdagmiddag slot alsook de beperking tot 5,5T. Het gaat tenslotte om de veiligheid van onze schoolgaande kinderen.” vult John Hendryckx (lijstA) aan.

“En hoe zit het met de schoolomgeving in onze deelgemeenten?” Vraagt Bart De Spiegeleer zich af. “Het is een moeilijke oefening, maar zeker niet onmogelijk. Zal daar ook een beperking ingevoerd worden? Het geheel zal gecontroleerd worden via ANPR-camera’s. De nummerplaat-herkenning is voorzien voor het centrum, dus het is een gemiste kans voor het gehele grondgebied.”

“Het zware verkeer die naar Aalst komt heeft ook geen parking om te wachten tijdens de beperking. Dus ook hier de vraag: Hoe lossen we dit op? In een volgende stap zou de stad moeten verder werken aan het fietsnetwerk die de deelgemeenten met het centrum verbind.” Besluit John Hendryckx.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *