Stop de Armoede actie opgestart op het Werfplein in Aalst…

Op 17 oktober, Werelddag van Verzet tegen Armoede, lieten mensen in armoede, Aalsterse scholen en vele anderen hun stem horen. Hun boodschap? Gelijke kansen op school voor élk kind. Dit jaar stond de actie in het teken van de sociale ongelijkheid in het onderwijs­systeem.  Kinderen stromen ongelijk in in ons onderwijs: een kansarme kleuter kan 400 woorden actief gebruiken bij de start in de 1e kleuterklas, een kansrijke kleuter 1200. 15% verlaat het secundair onderwijs zonder diploma: 3% van de kinderen met hooggeschoolde ouders en 31% van de kinderen met laaggeschoolde ouders. Heel wat gezinnen botsen op dezelfde schoolmuren: leerlingen die omwille van de kostprijs niet de studierichting volgen die ze eigenlijk willen volgen, die aangesproken worden op onbe­taalde schoolrekeningen en gepest worden omdat ze niet het nodige materiaal hebben,…

Nochtans zijn dit geen onoverwinbare obstakels. Onderwijs is een hefboom in armoede­bestrijding. 12 secundaire scholen uit Aalst gingen aan de slag rond het thema armoede en verzamelden tips rond de aanpak van gelijke kansen. 220 scholieren kwamen samen op het Werfplein om een reuzenpuzzel te leggen.  Ook partnerorganisaties voegden tips toe. In totaal waren een 340 tal mensen aanwezig tijdens dit actiemoment. Op deze manier wilden ze samen een sterk signaal geven!

Iedere leerkracht kan écht verschil maken in zijn/haar eigen klas! De leerkracht krijgt in de klas ruimte om zorg op maat van de leerling te voorzien. Het is belangrijk dat er tijd is om, indien nodig, individueel met een leerling aan de slag te gaan. Daarnaast is een concrete en doelgerichte aanpak in het kader van pestgedrag noodzakelijk. De school voert een actief kostenbeleid. Er wordt kritisch gekeken naar de kosten die men aan ouders doorrekent: is dit nodig?, kan het niet goedkoper? Ouders krijgen duidelijke info bij wie ze terecht kunnen als ze het moeilijk hebben om de schoolrekening te betalen. Bij betalingsmoeilijkheden is spreiding van betaling mogelijk.

Onderwijskoepels/schoolbesturen/scholengroepen ondersteunen de scholen in het voeren van het kostenbeleid. Door bv. voor àlle scholen materiaal aan te kopen/te onderhandelen met externe firma’s, kunnen fikse kortingen verkregen worden. Ook andere noden van de scholen worden besproken en aangepakt. Aan de nieuwe minister van Onderwijs, Ben Weyts, vragen we om een maximumfactuur in te voeren in het secundair onderwijs en om de link tussen Onderwijs en Welzijn te versterken.

Naast het project rond de reuzenpuzzel werd er samengewerkt met Tachini, alias Mike Benjamin. Een rapper die vroeger school liep in Aalst. Samen met mensen in armoede maakte hij het lied ‘Iedereen’. Terwijl de zonnestralen het podium een extra dementie gaven, brachten ze samen dit nummer. Nadien vervolgde de rapper enthousiast het optreden met enkele eigen creaties. Voor het laatste nummer werkte hij samen met enkele leerlingen van BuSO Don Bosco in Aalst.

De reuzenpuzzel is nog enkele maanden te bezichtigen in het Wereldhuis in Aalst en de tekst van het lied ‘Iedereen’ kan je nalezen op de facebook van ‘Stop de Armoede’. Armoede is een ingewikkeld kluwen van uitsluiting op verschillende levensdomeinen. Onderwijs is een belangrijke hefboom om uit armoede te kunnen ontsnappen.  Iedereen kan daarbij helpen!

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *