Sp.a/Groen Erpe-Mere niet blij met vervoersplan NMBS…

Maandag 15 juli stelde de NMBS zijn nieuwe vervoersplan voor, zegt sp.a-voorzitter Kevin Knockaert. Dat nieuwe vervoersplan voor 2020-2023 stelt een uitbreiding voor van het treinaanbod naar Brussel, maar bevat daarnaast ook een aantal valkuilen voor de dienstverlening vanuit onze gemeente. In hun ontwerpvervoersplan voor Oost-Vlaanderen zet de NMBS vooral in op het treinaanbod tussen de grote assen. In die optiek wordt onderzocht of de piekuurtrein van Zottegem over Brussel naar Dendermonde vanaf december 2020 om het halfuur kan rijden in plaats van alleen tijdens de piekuren. Maar de addertjes onder de sporen, zitten vooral in de uitdagingen die in het vervoersplan worden naar voor geschoven. Zo wordt in het begin al gesteld dat 80% van de reizigers opstappen in de top 80 van de stations, terwijl 20% van de reizigers opstappen in de 472 overblijvende stations. Daarmee is de toon gezet wat later ook mondeling op de voorstelling werd bevestigd. De kleinere stations zullen de prijs betalen voor de extra investeringen in het aanbod op de grote assen met late treinen. Die trend is al begonnen in Haaltert en Ede waar ook veel van onze inwoners opstappen, maar de vraag is waar die evolutie zal stoppen, vervolgt Knockaert. In ieder geval herhalen we hier ons voorstel om van het station Burst een aantrekkelijke co-workingplek te maken. Het station is met de trein en de fiets bereikbaar, scholen en crèches zijn vlakbij, het kan een duurzame broedplaats worden voor beginnende zelfstandigen, co-workers en startups.

Daarnaast moeten ook niet-rendabele lijnen eraan geloven. De vraag is op welke basis die beslissingen zullen worden genomen. De lijn 82 tussen Burst en Aalst heeft volgens ons veel meer potentieel dan alleen scholierenvervoer, zeker met de KMO- en industriezones langs het station Mere, zou het aanbod mits overleg perfect kunnen aangepast worden aan de werkuren in de bedrijven. Daarnaast kan die trein in het weekend ook ingezet worden als markt- en shoppingtrein. Maar telkens de trein af te schaffen tijdens de schoolvakanties, doet mensen afhaken. Daarom deden we op de voorstelling van het vervoersplan al het voorstel dat in het onderzoek naar de verdubbeling van de frequentie van de trein tussen Aalst, Denderleeuw, Ninove, Geraardsbergen ook zou nagekeken worden of die trein niet kan worden doorgetrokken naar Zottegem en Aalst, zodat de lijn 82 kan worden opgenomen in een groter geheel met een ruimer treinaanbod.

Het vervoersplan dat door de NMBS werd voorgesteld is onder voorbehoud van het nieuwe beheerscontract en de goedkeuring ervan door de volgende federale regering. Concrete voorstellen zullen er pas tegen maart/april 2020 zijn en de definitieve nieuwe planning zou worden ingevoerd tegen december 2020. Ondertussen blijven we in Erpe-Mere waakzaam, besluit hij.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Sp.a/Groen Erpe-Mere niet blij met vervoersplan NMBS…

  1. de winne mario schreef:

    en voor de goeie koop moet je ook de trein niet nemen , gisteren een ticket gekocht geraardsbergen brussel centraal 14,80 euro aub , je kan maar beter met je auto gaan voor de helft van de prijs ben je dan ook heen en terug !!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *