PVDA start petitie naar aanleiding van verdwijnen bushaltes…

Volgend jaar verdwijnen maar liefst 105 bushaltes in Aalst. Dat blijkt uit cijfers die Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA, opvroeg bij minister Lydia Peeters. PVDA Aalst legt zich niet neer bij deze kaalslag en voert woensdagochtend actie aan het busstation in Aalst. “Het was al bekend dat drie van de vier stadslijnen zullen verdwijnen”, zegt Alexander Van Ransbeeck van PVDA Aalst. “Dat er in totaal 105 bushaltes in Aalst verdwijnen, is duizelingwekkend en de inwoners zijn er de dupe van.” De linkse partij zal woensdag vanaf 7u15 tot 7u45 symbolisch perron 1, waar de stadslijnen hun stopplaats hebben, afsluiten en de busreizigers informeren.

In 2022 gaat het decreet ‘basisbereikbaarheid’ in, waarbij De Lijn haar hele net ingrijpend hertekent. Het nieuwe decreet geldt ook voor Aalst en de omliggende gemeenten, die samen deel uitmaken van de vervoerregioraad Aalst. In de hele vervoerregio sneuvelen 171 bushaltes, waarvan 105 in Aalst. [*] “Noch de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters, noch de Aalsterse mobiliteitsschepen Jean-Jacques De Gucht sparen de Aalstenaar”, zegt Alexander Van Ransbeeck. “Door haltes te schrappen, verhoog je de drempel om de bus te nemen. ‘Basisbereikbaarheid’ is een besparing op de dienstverlening aan de inwoners, een kaalslag op onze bushaltes.”

Op 16 augustus treedt een nieuw circulatieplan in werking in Aalst dat zogezegd bereikbaarheid en veiligheid voorop stelt. Bovendien keurde de gemeenteraad in maart de doelstelling om de CO2-uitstoot te beperken goed. Zowel het circulatieplan als de klimaatdoelstellingen botsen met de besparingen op bushaltes. “Door het gebruik van de bus moeilijker te maken, neem je ook het alternatief voor de auto weg”, aldus Van Ransbeeck. “Dat vermindert de CO2-uitstoot niet, het vermindert de files niet, het verbetert de fietsveiligheid niet en maakt Aalst moeilijker bereikbaar voor de inwoners.”

Het zogenaamde ‘vervoer op maat’ is geen oplossing volgens de PVDA. Volgens deze logica moet elke inwoner zelf maar uitzoeken wat de beste manier is om naar een bushalte te geraken. “Maar je kunt niet iedereen op een deelstep of een deelfiets zetten, denk maar aan ouderen of mensen die slecht te been zijn”, zegt Van Ransbeeck. “Bovendien zijn er nog onbeantwoorde vragen. Zal bijvoorbeeld een taxirit of een deelwagen evenveel kosten als een ticketje van De Lijn? Of gaan we richting vervoersarmoede? ‘Vervoer op maat’ betekent dan zoveel als ‘trek uw plan’ en waarschijnlijk ook ‘trek uw portemonnee open’.”

Tegenover de afbraak van de dienstverlening en het individueel ‘vervoer op maat’ plaatst de PVDA investeringen in collectief openbaar vervoer. De PVDA eist dat schepen De Gucht bekendmaakt welke haltes zullen worden geschrapt. “De inwoners hebben het recht om te weten of hun buurt bereikbaar blijft of niet”, aldus Alexander Van Ransbeeck. “Daarnaast moet het aanbod van De Lijn uitgebreid worden, ook naar de deelgemeenten, in plaats van bushaltes te schrappen, zodat meer inwoners het openbaar busvervoer kunnen gebruiken.” PVDA Aalst lanceert een online petitie voor het behoud van de bushaltes. Daarnaast zal PVDA Aalst ook affiches verspreiden. Met de petitie en de affiche kunnen inwoners duidelijk maken dat zij hun bushalte willen behouden. “We moeten Aalst in beweging brengen zodat iedereen meekan”, besluit Van Ransbeeck.

De petitie kan ondertekend worden via: http://aalst.pvda.be/

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *