Op bedevaart naar Geel voor het mentaal welzijn…

Op OLH Hemelvaart, donderdag 13 mei, begon een delegatie bedevaarders aan een ‘waanzinnige’ tocht van Meldert naar Geel. Ze legden in drie dagen 90 km af en werden op zaterdag 15 mei, de feestdag van de H. Dymphna, door het Geelse stadsbestuur in de H. Dymphnakerk gastvrij ontvangen met een korte viering. Aan de H. Dymphna worden al eeuwen smeekbedes gericht voor de genezing van mensen met een geestelijke aandoening. En iedereen krijgt, van ver of dichtbij te maken met psychische problematieken. Kijk maar naar het mentale welzijn dat bij velen onder ons sterk te lijden heeft onder de Corona maatregelen.

De tocht is gedaan ter ere van het herstel van de H. Dymhna kapel in Meldert die bij Cafe Stinne staat, de zoektocht naar een geschikt Dymphnabeeld voor de kapel en om aandacht voor het mentaal welzijn te vragen.

De groep van 9 bedevaarders en enkele volgers bestaat uit de eigenaars van het café Bij Stinne aan de Putstraat in Meldert en enkele vaste klanten uit de omstreken van Meldert, Opwijk en Asse. De stappers verklaren al lachend dat er bij hen ook wat waanzin te genezen valt, gezien deze, zoals ze het zelf noemen, ‘waanzinnige’ tocht. De kapel die bij het café staat werd 3 jaar geleden door de eigenaars van het café gekocht. Ze lieten ze opnieuw inwijden bij het 5-jarige bestaan van hun café. Er werd een linde bij de kapel geplaatst, naar aloude traditie. Vorig jaar werd besloten om het beeld en het verhaal van de H. Dymphna in ere te herstellen. De kapel werd deze winter al door enkele enthousiastelingen opgefrist, al heeft ze de voorbije 135 jaar goed stand gehouden. Het huidige Dymphnabeeld heeft jammer genoeg de tand des tijds niet zo goed doorstaan en de typische symbolen van de H. Dymphna – kroon, bijbel, zwaard en een geketende duivel – ontbreken.

Vorig jaar rijpte het idee voor de zoektocht naar een geschikt Dymphnabeeld. Dat idee brengt de bedevaarders nu naar Geel. Ook al was er bij vertrek nog geen groot genoeg beeld gevonden, ze wilden deze tocht niet langer uitstellen. Bij aankomst in Geel bleek een geheimzinnige schenker een klein beeld geschonken te hebben. Het beeld werd er gezegend en overhandigd aan de bedevaarders. Het weliswaar kleine beeldje, prijkt nu in de kapel. Iedereen die er nood aan heeft, kan aan de kapel terecht voor een stil moment. De omgeving van ht kravaalbos zorgt er mee voor een serene omgeving. Noveenkaarsen van de H. Dymphna zijn te verkrijgen tijdens de openingsuren van café Bij Stinne aan de kapel in Meldert.

De kapel in de Putstraat werd in 1886 opgericht door de familie Robyns voor hun broer Frans. Hij werd destijds na een aanranding door krankzinnigheid getroffen, aldus een artikel uit 1997 van de Heemkundige Kring De Faluintjes. De enthousiaste vrijwilligers zijn nu samen met Geel, enkele lokale geschiedkundigen en de heemkringen van De Faluintjes en Ascania op zoek naar meer details over dit lokale verhaal. Wie er meer over weet, mag contact opnemen via bijstinne@proximus.be.

In hun zoektocht hadden ze de voorbije maanden contact met de curator van het Dymhna museum in Geel. Daar in Geel zijn ze aangenaam verrast over het bestaan van de H. Dymphna kapel in Meldert. Het museum werkt enthousiast mee aan de zoektocht naar een beeld, het lokale verhaal en het verspreiden van het Dymphna verhaal. Ze checken op dit moment de archieven uit de 19e eeuw of er een spoor te vinden is van Frans Robyns voor wie de kapel werd opgericht.

Geel is al sinds de middeleeuwen een bedevaartsoord voor de H. Dymphna. Aan deze waanzinheilige, zoals ze in Geel wordt genoemd, worden al eeuwen smeekbedes gericht voor de genezing van mensen met zenuw- en geestesaandoeningen. Met de loop der tijden en wereldwijd heeft zich dat uitgebreid naar de meer hedendaagse problematiek rond stress, depressie, Alzheimer,….

Dympha was een koningsdochter uit Ierland. Ze sloeg rond de 7e eeuw op de vlucht voor haar vader die in zijn waanzin met haar wou huwen na  het overlijden van zijn vrouw. Dymphna en haar biechtvader Gerebernus kwamen in Geel terecht. Haar vader kwam haar op het spoor, vroeg haar opnieuw ten huwelijk en toen ze weer weigerde, doodde hij zowel de biechtvader als Dymphna.

Eeuwen later begonnen zich miraculeuze genezingen voor te doen op de plek waar ze begraven lag. Vanaf de middeleeuwen werden dat meer en meer genezingen van mensen met psychiatrische problemen. Om de toeloop van pelgrims aan te kunnen, werden ze onder gebracht bij Geelse inwoners. Tot op de dag van vandaag zijn er nog 200 gezinnen die patiënten bij hen thuis opvangen.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Publireportage. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *