Odisee maakt leerplatform gratis toegankelijk…

Kinderen leren online coderen tijdens corona-crisis. Dankzij openstellen CodesCool kunnen kinderen thuis leren coderen, ook zonder voorkennis bij ouders of begeleiding door hen. CodesCool, een initiatief van de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs aan Odisee  hogeschool, is een platform dat Vlaamse basisscholen helpt om gratis codeerlessen aan te bieden aan leerlingen tussen 9 en 13 jaar. Meer dan 400 Vlaamse basisscholen maken momenteel gebruik van deze tool. Elke aangesloten school kan met een persoonlijk paswoord beroep doen op de leertrajecten op de website.

Nu scholen geen fysieke lessen aanbieden en heel wat kinderen enkele weken noodgedwongen thuis zitten, wil CodesCool een stapje verder gaan en al de ‘uitdagingen’ voor iedereen gratis toegankelijk maken. Geert Callebaut, oprichter van CodesCool, verduidelijkt: “Iedereen heeft nu gewoon toegang tot de oefeningen, zonder wachtwoord, en dit tot na de corona-crisis. Onze droom is zoveel mogelijk kinderen aan het coderen te krijgen. In een maatschappij die steeds meer digitaal wordt, is coderen immers een belangrijke vaardigheid voor de toekomst.”

Voor ouders biedt het openstellen van CodesCool een laagdrempelige manier om hun kinderen op een educatief verantwoorde manier bezig te houden. “Voor heel wat gezinnen zal de lokroep van de computer sterk zijn de komende weken. Maar niet alle ouders zien het zitten dat hun kinderen alleen maar spelletjes spelen,” verklaart Geert Callebaut het initiatief. “Met CodesCool kunnen de kinderen zelf een spelletje maken door te coderen. De oefeningen starten heel eenvoudig, maar na enkele uurtjes kan een kind al zijn of haar eigen spel maken! En dat zonder dat de ouders moeten begeleiden of voorkennis nodig hebben. Ook speciaal materiaal of extra software installeren is niet nodig. Een internetverbinding volstaat.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *