OCMW zet extra-murale dienstverlening stop…

Op 22 augustus nam het Vast Bureau de principiële beslissing om de ‘extra-murale diensten’ bij het OCMW Denderleeuw stop te zetten. Concreet gaat dit over de klusjesdienst, de maaltijdendienst, de poetsdienst aan huis en de personenalarmsystemen. Deze beslissing werd op 17 oktober door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn goedgekeurd. “De opstart van de extra-murale diensten gaat terug tot eindjaren ’70. Als een van de eerste aanbieders in Denderleeuw vervulde het OCMW daarmee een belangrijk deel van haar doelstellingen. Maar vandaag is het OCMW niet langer de enige aanbieder van maaltijden, poetsen of klusjes aan huis. Mede door de vergrijzing zijn er andere organisaties die zich hierop hebben toegelegd. Bovendien is het takenpakket van het OCMW de laatste jaren fors uitgebreid, terwijl de middelen niet evenredig toenamen. Er drong zich een kerntakendebat op waarbij we de vraag stelden of het OCMW nog zelf moet instaan voor de diensten aan huis of dat het eerder een regierol moest opnemen waarbij mensen in een kwetsbare situatie extra ondersteund worden. We hebben gekozen voor het tweede. Tenslotte is het landschap van de thuiszorgdiensten deels hertekend met de komst van het Woonzorgdecreet, waardoor bv. de poetsdienst in haar huidige vorm niet langer kon blijven bestaan”, legt schepen van Organisatie en Kwaliteit, Andy Depetter, uit.

“De klusjesdienst werd na de overdracht van deze dienstverlening van OCMW naar gemeente in 2015 afgebouwd en is eigenlijk al stopgezet. De personenalarmsystemen en de maaltijdendienst zullen stoppen op 1 januari 2020, de poetsdienst aan huis volgt op 1 juni 2020. De klanten werden reeds in september over de mogelijke stopzetting van de diensten via een brief op de hoogte gebracht. Daarin werd aangekondigd dat er een tweede brief zal verstuurd worden na de definitieve beslissing op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van oktober. Deze brief zal eerstdaags vertrekken. Hierin bieden we onze voormalige klanten administratieve hulp bij het veranderen van aanbieder. Wie de nieuwe diensten niet volledig kan betalen, kan langskomen bij het OCMW om op zoek te gaan naar een mogelijke oplossing”, besluit schepen van Sociale Zaken, Sofie Renders.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *