Nieuw parkeerbeleid in Aalst niet naar de zin van PVDA Aalst…

De Partij van de Arbeid is niet te spreken over het nieuw parkeerbeleid in Aalst. “We moeten extra betalen om te parkeren, alsof dat nog niet duur genoeg is in Aalst”, zegt Alexander Van Ransbeeck van de PVDA. Dat parkeergeld vloeit niet naar investeringen in alternatieven voor de auto, zoals meer openbaar busvervoer om de parkeerdruk in de stad te verlagen. “Het zijn de private parkeerfirma’s en hun aandeelhouders die winnen bij dit beleid. Het stadsbestuur neemt de uitbating van de parkings beter in eigen handen”, aldus de PVDA.

Maandag werd Aalst wakker met een nieuw parkeerbeleid. Het gratis kwartier parkeren wordt verlengd naar een half uur. Dat is positief, maar wordt tenietgedaan door de andere wijzigingen in het parkeerbeleid. Een tweede bewonerskaart wordt maar liefst 80 euro duurder en kost voortaan 200 euro. Parkeren op straat mag maar twee uur meer en wordt eveneens duurder. Langer parkeren moet vanaf nu op de grotere parkings. En als kers op de taart moeten we voortaan betalen tot 19.00 uur in plaats van tot 18.00 uur. “Het parkeerbeleid treft zowel Aalstenaars als bezoekers aan de stad”, zegt Van Ransbeeck. “We moeten niet alleen meer betalen, we moeten ook langer betalen.”

Terwijl automobilisten met een financiële parkeerkater worden opgezadeld, passeren private parkeerbedrijven langs de kassa. Optimal Parking Control zal meer geld ophalen met de bewonerskaarten en dankzij de hogere tarieven op straat. De grotere parkings zijn dan weer bijna allemaal in handen van Optimal Parking Control, Indigo Park Belgium (een dochterbedrijf van de Franse multinational Indigo Infra) en Interparking (dat in handen is van verzekeraar Ageas). “Dus of je nu een uur of langer dan twee uur parkeert, je betaalt steeds aan een private firma”, aldus Van Ransbeeck. “Het zijn trouwens niet de eerste de beste bedrijven. Het gaat om grote spelers op de parkeermarkt.”

Deze bedrijven hebben veel geld over voor hun aandeelhouders. De in Aalst beruchte boetefirma Optimal Parking Control keerde vorig jaar 915.000 euro dividend uit. Indigo Park Belgium gaf 1.5 miljoen euro aan haar aandeelhouders. Interparking gaf zelfs meer dan 25 miljoen euro dividend cadeau. “Het ‘slimmer parkeren’ waarover het stadsbestuur en bevoegd schepen Jean-Jacques De Gucht spreken, zorgt er vooral voor dat private firma’s en hun aandeelhouders zich kunnen verrijken met ons geld”, zegt Van Ransbeeck. “De vrije marktlogica van het stadsbestuur biedt geen oplossing voor de parkeerdruk in de stad. Het geld dat nu naar privébedrijven vloeit, wordt niet geïnvesteerd in alternatieven voor het gebruik van de auto, zoals meer openbaar busvervoer en goede fietsinfrastructuur. De PVDA ijvert er dan ook voor dat de stad de uitbating van de parkings in eigen handen neemt, zodat ze op een maatschappelijk verantwoorde manier kunnen worden ingezet.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *