N-VA hekelt tekort aan parkeerplaatsen op stationsparkings…

Volgens de N-VA in Denderleeuw zijn er te weinig parkeerplaatsen aan het station van Denderleeuw. Meer nog, de stationsparking beschikt over te weinig voorbehouden parkeer plaatsen voor mindermobielen. Amper 4 op bijna 1000 parkeerplaatsen. Voor Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) was dit het sein om de bevoegde minister over deze problematiek te ondervragen. Tientallen andere stationsparkings kennen dezelfde tekortkoming. “Van een overheidsbedrijf als de NMBS mag men meer verwachten,” zegt Roggeman.

De stationsparking van Denderleeuw beschikt over amper vier voorbehouden parkeerplaatsen voor mindermobielen, terwijl er in totaal 963 parkeerplaatsen zijn. Volgens de Vlaamse regelgeving, die het aantal voorbehouden parkeerplaatsen regelt, moeten dit er minstens 55 zijn. De parking in beheer van de NMBS voldoet hier dus niet aan. Dit was voor Kamerlid Roggeman de aanzet om de bevoegde minister hierover aan de tand te voelen, aangezien Denderleeuw niet de enige gemeente is waar de stationsparking deze normen niet haalt. “De minister geeft aan dat deze regelgeving enkel van toepassing is op parkings die (her)aangelegd zijn na 2009, de datum van de inwerkingtreding van het Vlaamse decreet. Op alle andere bestaande stationsparkings, zoals die in Denderleeuw wordt dus geen initiatief genomen. Deze passieve houding zorgt allerminst voor toegankelijke stations,” zegt Roggeman.

Er is dringend een lokaal signaal nodig volgens N-VA. Enkel bij omgevingsvergunningen voor nieuwe parkings stelt de NMBS zich in regel met de gewestelijke normen, omdat ze gewoonweg niet anders kunnen. “De minister heeft de mond vol van toegankelijke stations, maar de meest laagdrempelige aanpassing, namelijk extra parkeerplaatsen voor mensen met een beperking, wordt niet eens gebruikt,” merkt Roggeman op.

“Een echt toegankelijk station begint op de parking,” zegt Johan Duyck (N-VA). ““Het veranderen van een parkeerplaats tot een voorbehouden parkeerplaats voor mindermobiele personen vergt slechts een likje verf. De tekortkoming op de stationsparking heeft dus niets te maken met een te hoge werklast, maar een passieve houding. Er is dus dringend een signaal nodig vanuit onze gemeente om de NMBS erop attent te maken het station toegankelijker te maken,” zegt Roggeman.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *