Leerlingen Dames van Maria htb-Aalst voor weekje in Italië…

Momenteel loopt op de Dames van Maria htb-AALST het project STEAM like Leonardo. Op dit moment zijn enkele leerlingen op uitwisseling in Italië. “Van 13 tot 19 oktober zijn we met zes leerlingen op uitwisseling in Perugia, Italië, zegt ons Karel Steenhaut, de coördinator van het project”. “Lola en Lana van 4ESB, Dylan en Dimara van 4TW en Lotte en Fleur van 4CM worden bij hun gastgezinnen een week lang ondergedompeld in de Italiaanse cultuur en volgen workshops op het Liceo Scientifico Statale Galileo Galilei met als thema Leonardo da Vinci als visionair”, aldus de coördinator van het project.

“Met deze uitwisseling zijn we halverwege het tweejarige project. In maart ontvangen we op onze school telkens zes leerlingen uit onze 4 partnerscholen uit Polen, Italië, Spanje en Roemenië. De bezoekende leerlingen worden in gastgezinnen van onze leerlingen opgevangen en onze school organiseert workshops met als thema Leonardo da Vinci als uitvinder. In mei staat de laatste uitwisseling op het programma en bezoeken we onze Poolse partner. Meer info kan je vinden op de projectwebsite www.steamlikeleonardo.eu.

Momenteel loopt op de school het Erasmus+ project ‘STEAM like Leonardo’; een internationaal samenwerkingsproject (Erasmus+ ‘School Exchange’ Partnerschap) met verschillende Europese partnerscholen (Spanje, Polen, Roemenië, Italië en België). Gedurende twee schooljaren (vorig en huidig schooljaar) vinden vijf uitwisselingen plaats naar een van deze partnerlanden. Tijdens deze twee schooljaren werken we rond de beroemde 15de eeuwse Leonardo da Vinci als uitvinder, ingenieur, filosoof, wetenschapper, kunstenaar, ..  Een boeiend figuur dus wiens leven we gaan bestuderen vanuit de actuele STEAM context.

Om jongeren te stimuleren om voor STE(A)M-opleidingen en -loopbanen te kiezen, werkte de Vlaamse Regering het STEM-actieplan uit. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Art+Design & Mathematics en wil o.a. volgende doelstellingen realiseren: STEM-onderwijs aantrekkelijker maken, de maatschappelijke waardering van technische beroepen verbeteren, het proces van studie- en loopbaankeuze verbeteren, inzetten op excellentie, meer meisjes in STEM-opleidingen en -beroepen, enzovoort…

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *