Kwaliteit aan tafel blijft van essentieel belang in OCMW…

OCMW Aalst Dienstbetoon Persregio DenderOp de sociale media circuleert een oud krantenartikel dat de kwaliteit van de maaltijden in de OCMW woonzorgcentra van Aalst aanklaagt. Het artikel vermeldt geen datum, maar het werd gepubliceerd in januari 2018, een half jaar geleden dus. OCMW-voorzitter Sarah Smeyers heeft toen gereageerd op het artikel. Het OCMW was zich overigens bewust van bepaalde problemen in verband met de maaltijden en ondertussen zijn de meeste klachten verholpen. Ook dat heeft de lokale pers gehaald. De voorzitter herhaalt haar reactie van toen: “Kwaliteit aan tafel blijft essentieel! We blijven er alles aan doen om die te garanderen.” En ze voegt eraan toe: “De evaluaties zijn sindsdien niet opgehouden. Elke klacht is er één te veel, we moeten en willen luisteren naar de wensen en verzuchtingen van onze bewoners. Daarnaast bestaat een menucommissie en een gebruikersraad die mee evalueren. En we willen klachten ook vòòr zijn en ervoor zorgen dat er lekkere, voedzame en gevarieerde maaltijden geserveerd worden.”

Op basis van een bevraging aan bewoners, familieleden en personeel maakt het OCMW bijkomende afspraken met maaltijdenleverancier Sodexo. Onder meer de hoeveelheden werd verhoogd, en ook de manier van bestellen en leveren werd bijgesteld. Het contract met Sodexo loopt overigens af in maart 2019. Sarah Smeyers: “We hebben ondertussen een nieuwe gunning uitgeschreven, nieuwe kandidaten kunnen zich inschrijven. Een gelegenheid die we te baat hebben genomen om extra voorwaarden te formuleren die de kwaliteit van de maaltijden nog verbetert.”

Bedoeling is dat de (nieuwe) leverancier niet meer alle maaltijden levert. Ontbijt en avondmalen zullen doorgaans ter plekke bereid worden door het eigen personeel. “Zo kunnen we beter op maat werken en hebben we meer controle op de voorraad en de kwaliteit. Bovendien verhogen we de betrokkenheid van de medewerkers. En kan de externe leverancier zich concentreren op de kwaliteit van de warme middagmaaltijden. Dat maakt het logistiek ook wat eenvoudiger.”

“We blijven waakzaam,” herhaalt voorzitter Smeyers. “Voldoen één of meerdere schakels in de keten niet, dan worden die aangepast. Een lekkere maaltijd moet er ook lekker uitzien en met zorg worden geserveerd. De service van een sterrenrestaurant kunnen we niet evenaren, maar kwaliteit aan tafel is essentieel. En daar doen we alles aan.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *